czwartek, 7 marca 2013

Do głowy przyszedł...Ikarus!

Zastanawiałem się właśnie nad tym, co mógłbym napisać na swoim blogu. I dziwnym trafem złożyło się tak, że przed oczyma przeleciało mi zdjęcie Ikarus, więc...

Legendarne dyliżanse polskich miast, i nie tylko. Wielu ludzi urzekły charakterystycznym wyciem i szczękami przekładni. Jeździły ulicami polskich miast bardzo, bardzo długo, i właściwie w niektórych miejscach można je spotkać do dziś. Zapewniam, że nie tylko w Polsce :)

Firma produkująca Ikarusy to zakład o bogatej i długiej tradycji. Powstała w roku 1895 fabryka miała swoją siedzibę w Budapeszcie, gdzie zresztą zakłady Ikarus mieszczą się do dziś, po reaktywacji w 2010 roku. Zakład znajduje się przy Margid Utca, jakby ktoś chciał sobie kiedyś zobaczyć :P

Nie znam polskiego miasta, które nie byłoby obsługiwane w swojej historii przez autobusy tej marki. Popularne 260 i 280 widziano przez wiele lat w Krakowie, GOP-ie, Warszawie, Gdańsku, Częstochowie, Wrocławiu, Łodzi, Bielsku, Lublinie, Kielcach... I tak dalej, i tak dalej. Dla równowagi w swoim czasie największym importerem Ikarusów w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku było NRD, ale właściwie cała Europa Środkowo-Wschodnia operowała Ikarusami, które dotarły nawet do Chin, dzięki czemu marka ta stała się czwartą na świecie.

Starczy tych ogólników. Niestety nigdzie nie natrafiłem na statystyki dotyczące tego, kiedy w jakim mieście Ikarusy zostały wycofane z eksploatacji. W Krakowie stało się to w roku 2007, w Jaworznie - niedługo później.

Dzisiaj Ikarusy stanowią już rzadkość. Na szczęście, bo to wysłużone i kompletnie nie spełniające nowoczesnych standardów pojazdy, pomijając oczywiście niskopodłogowe pojazdy z ostatnich dwudziestu lat, których firma trochę naprodukowała. Jednocześnie łezka się w oku kręci, bo to przecież kultowe pojazdy, które słychać było z daleka, i te 25 lat temu cieszyły mieszkańców, kiedy przyjeżdżały na przystanki zamiast polskich Jelczy.

A teraz kilka zdjęć. Część wykonałem osobiście, a reszta została zaczerpnięta z internetu, co oczywiście zaznaczę:

Wnętrze warszawskiego Ikarusa 280.70E

Ikarus 260.73A. Warszawa, Bródno-Podgrodzie




Śląski Ikarus 280.26 (gościnnie mój brat). Tuż przed zajezdnia w Sosnowcu

Zabytkowy krakowski Ikarus podczas lipcowych występów

Ikarus w Brnie (źródło Wikipedia)

Ikarus w Budapeszcie (z: Wikipedia)

Ikarus 252.68 w Barnauł (z: Wikipedia)

Trolejbus Ikarus 280T w Sofii (z: Wikipedia)

Ikarus 435 w Moskwie (z: Wikipedia)

I jeszcze jeden nowszy wyrób - Ikarus 415, w barwach MPK Częstochowa (z: Wikipedia)

Oraz szczeciński (z: Wikipedia)

źródło: Wikipedia

Nieczynny gdyński trolejbus znanej marki w zajezdni Redłowo (z: Wikipedia)

Lubelski "autobus czerwony" (z: Wikipedia)

Trolejbus marki Ikarus na ulicy Tallina (z: Wikipedia)

źródło: Wikipedia
Na koniec polecam interesujące strony w tematyce Ikarusów:
ikarusy.pl
ikarus-rulez
Ikarus 280 Warszawa (manual) (dla tych, którzy nie pamiętają jak wygląda jazda Ikarusem)

Przyjemnej lektury, pozdrawiam

Niebawem wizyta na Śląsku...

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane