sobota, 13 kwietnia 2013

Projekt zmian w centrum Krakowa

źródło: http://zikit.krakow.pl/

Zgodnie z powyższym obrazem, radni krakowscy postulują trochę zmian w komunikacji wewnątrz tzw. II Obwodnicy, szczególnie jeśli chodzi o trasę wokół Plant. Odniosę się tylko do kwestii jednokierunkowego ruchu wokół Plant, jako do najbardziej rewolucyjnego od wieków krakowskiego pomysłu.

Idea ta jest bardzo dobra. Po pierwsze dlatego, że pozwoli zdecydowanie uporządkować i uprościć ruch. Po drugie - kierowcy, których męczy jeżdżenie w kółko, zniechęcą się to wciskania się w samo Śródmieście. Skorzysta do tego komunikacja publiczna, która, bądź co bądź, sprzyja większości. Żeby jednak posunąć się do takiego kroku trzeba nieco uciąć Planty. Niewiele, bo chodzi tylko o ścieżkę rowerową. Obok ścieżki muszą poruszać się tramwaje, będące wydzielone od ruchu drogowego. Oczywiście tramwaje będą kursowały w obie strony, a nie jak samochody w jednym kierunku. Pozostałą przestrzeń pasa drogowego trzeba będzie zagospodarować na dwa pasy ruchu, z których jeden będzie tylko do jazdy prosto, a drugi także do prawoskrętów. Z rewolucyjnych zmian mają być nakazy skrętu w prawo w relacjach: Lubicz do centrum (tylko w Pawią), Westerplatte w kier. dworca (tylko w Lubicz) oraz Gertrudy w kier. Poczty (tylko w Starowiślną). Priorytet dla tramwajów łatwo będzie zachować, ponieważ dotyczył on będzie tylko relacji skrętnych od/do Plant.

Pozostaje jeszcze kwestia autobusów. I tutaj są dwa wyjścia, które widzę:

1.  Postawić na ruch okrężny, wówczas autobusy jeździłyby tak jak samochody


ZALETY:
  • Przejrzysty system,
  • Brak blokowania się z tramwajami, 
  • Możliwość utworzenia Bus-Pasa na całym obwodzie, dzięki czemu czas przejazdu autobusów zmniejszy się znacznie
WADY:
  • Brak tożsamych relacji,
  • Konieczność dużo częstszych pieszych dojść do pojazdu.
  • Nieproporcjonalny czas przejazdu z w obu kierunkach trasy.

2.  Utworzyć autobusowy ruch dwukierunkowy w taki sposób, że autobusy przeciwnie do wskazówek zegara kursują jezdnią, a zgodnie - wspólnym pasem autobusowo tramwajowym. 


ZALETY:
  • Brak zmian w układzie linii,
  • Łatwy dostęp do relacji autobusowych,
  • Równomierny czas przejazdu,
WADY:
  •  Możliwość blokowania się z tramwajami, generowanie opóźnień

3. Jak wyżej z tym, że autobusy w obu kierunkach poruszałyby się na wspólnym pasie autobusowo-tramwajowym. Wadą takiego rozwiązania byłaby konieczność zabudowania dłuższych przystanków, w celu unikania opóźnień wywołanych oczekiwaniem na odjazd poprzedzającego pojazdu KM. 

Swoją drogą ciekawe, kiedy to marzenie się spełni...

"Do włączenia się do dyskusji zapraszamy także mieszkańców. W dniu 30 kwietnia 2013r. o godzinie 16:00 w Sali Obrad RMK w ramach Forum Mobilności odbędzie się spotkanie mieszkańców z projektantami nowej organizacji ruchu, na którym będzie można włączyć się do dyskusji." - od ZIKiT


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane