czwartek, 30 maja 2013

"Zanim zdjęto szyny..." - Część 1: Tramwaje w Jeleniej Górze

Przeczytany niedawno artykuł w warszawskim miesięczniku komunikacyjnym natchnął mnie to przeprowadzenia researchu w temacie zlikwidowanych sieci tramwajowych w Polsce. Warto zebrać to w jednym miejscu i krótko opisać.

Tramwaje w Jeleniej Górze pojawiły się w roku 1897, początkowo na torach o normalnym rozstawie szyn, od 1899 już na torach o prześwicie 1000 mm. Nie były to ani tramwaje konne ani spalinowe, lecz gazowe. Pierwszy tramwaj wyjechał na trasę 10 kwietnia 1897 roku, a był to odcinek Dworzec Główny - Herischdorf. W kolejnym roku uruchomiono następną linię tramwaju gazowego. Jednak jeleniogórskie tramwaje spotkała w końcu elektryfikacja, dzięki której 9 lutego 1900 na trasę Dworzec Główny - Zajezdnia, a dzień później tramwaje kursowały już do Cieplic. Na linię do Podgórzyna Dolnego przyszło mieszkańcom czekać do 8 sierpnia 1911 roku. Po wojnie komunikacja tramwajowa została wznowiona, a nawet w latach 50. ubiegłego stulecia przystąpiono do poprawy sytuacji torowej, zabudowując dodatkowe mijanki. Ostatni liniowy kurs tramwaju w Jeleniej Górze miał miejsce 28 kwietnia 1969 roku. Później tramwaj na ulicy pojawił się tylko 1 maja z okazji pochodu na Święto Pracy.

Dziś po tramwajach zostało sporo pamiątek: zabytkowe rozety i haki w ścianach kamienic, a także trzy rozstawione po mieście wozy-pomniki. Dziś jedyną szansą na uruchomienie komunikacji tramwajowej w tym mieście jest wprowadzenie do ruchu szybkiego tramwaju, operującego na torach kolejowych. Ale to jest melodia przyszłości. 

źródło: fotopolska.eu

źródło: forum.bsmz.org


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane