poniedziałek, 24 czerwca 2013

"Zanim zdjęto szyny..." Część 5: Cieszyn i jego "transolziańskie" tramwaje elektryczne

Krótka jest historia tramwajów w Cieszynie. Fakt ich kursowania jednakże jest namacalny do dnia dzisiejszego.

Tramwaje w Cieszynie zaczęły kursowanie w roku 1911, dokładnie dnia 12 lutego. Niespełna rok wcześniej, w związku z budową dworca Kolei Koszycko-Bogumińskiej, na terenie dzisiejszego Czeskiego Cieszyna, zdecydowano o budowie trasy tramwajowej z zajezdnią i przystankami przez całe miasto.

Trasa liczyła sobie niespełna 2 kilometry długości i była jednotorowa. Posiadała dwie mijanki na Rynku w polskim Cieszynie oraz przy moście na rzecze Olzie. Do obsługi dostarczono cztery wagony Ringhoffer z Pragi, które po likwidacji trasy przekazano do Łodzi. Tramwaje kursowały na torach wąskich o rozstawie 1000 mm, obsługując po drodze 11 przystanków.

Po zakończeniu I wojny światowej, w roku 1920 podzielono Cieszyn na część polską i czechosłowacką. Mimo, że tramwaje kursowały nadal, to jednak problemy z płynnością rozkładu wywoływane licznymi kontrolami granicznymi były znaczne. Spowodowało to decyzję o likwidacji systemu tramwajowego w Cieszynie i Czeskim Cieszynie. Stało się to 2 kwietnia 1921.

Dziś jako wspomnienie po tramwajach w Cieszynie zachował się budynek zajezdni przy ulicy Dojazdowej oraz liczne rozetki, na których zawieszano sieć trakcyjną.

Zajezdnia przy ul. Dojazdowej (źródło: wikipedia.pl)

Plan sieci (źródło: wikipedia.pl

Brak komentarzy :

Publikowanie komentarza

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane