wtorek, 23 lipca 2013

Zagadka linii U5

W ramach przerywnika od cyklu "Nocna Szyna", postanowiłem pochylić się nad zjawiskiem braku w numeracji w wiedeńskim układzie metra. Stało się to możliwe dzięki stronie pana Horsta Prillingera, gdzie informacji jest w bród. Wszyscy doskonale wiedzą, że w Wiedniu brakuje jednej linii metra, którą jest U5. Zarezerwowany dla niej jest kolor seledynowy. Nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle powstanie, jednak nieustannie zastanawia turystów i miłośników komunikacji.

Początkowo linia była planowana na trasie Hernals - Stadlauer Brucke. Z powodów finansowych, plan ten nie został zrealizowany, podobnie jak kolejne pomysły na tę linię.

Na początku lat 90. ubiegłego wieku temat linii U5 powrócił. Pojawiały się pomysły, by dołączyć linię do innej, uwspólniając przebieg na pewnym odcinku. Brana była pod uwagę linia U2 bądź U3. W końcu, w drugiej połowie lat 90. wybrano jedną z idei, która bardzo dobrze pokrywała się z pierwszym planem na linię U5:

Schemat użyczono ze strony: homepage.univie.ac.at/horst.prillinger/metro/english/u5.html (wszelkie prawa po stronie autora)


 
Z początkiem XXI. wieku pojawił się nowy plan rozwoju sieci wiedeńskiego metra zakładający istnienie linii U5. Zakłada on poprowadzenie jej trasą centralnej części U2 (Rathaus - Karlsplatz), a następnie na południe do Gudrunstrasse, a w kierunku północnym, jak planowano, do Hernals. Linia U2 miałaby natomiast skierować się na południe, w stronę Wienerberg. Budowę takiego układu przewiduję piąty stopień inwestycji, zaplanowany do realizacji około 2020 roku. Jeżeli pieniądze pozwolą, za 10-15 lat układ metra w Wiedniu będzie pełny i wreszcie pojawi się długo oczekiwana linia U5, zgodnie z poniższym schematem:

Schemat użyczono ze strony: homepage.univie.ac.at/horst.prillinger/metro/english/u5.html (wszelkie prawa po stronie autora)

(Informacje zaczerpnięto ze strony p. Horsta Prillingera)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane