niedziela, 28 lipca 2013

"Zanim zdjęto szyny..." Część 10: Tramwaje w Kostrzynie nad Odrą

Kolejnym miastem podzielonym wskutek II wojny światowej na część polską i niemiecką, a posiadającym sieć tramwajową, był Kostrzyn nad Odrą, znany obecnie dzięki corocznemu Przystankowi Woodstock.
Początkowo sieć obsługiwana była tramwajami konnymi, w latach 1903-1923. Później przyszła kolej na tramwaje elektryczne, które ruszyły w 1925 roku.

Rozstaw torów, jak to było popularne w tamtych czasach, mierzył 1000 mm. Tramwaje kursowały po trasie jednotorowej z mijankami.

W czasach kryzysu po I wojnie światowej zawieszono kursowanie konnych tramwajów, a wagony zostały sprzedane. Po zelektryfikowaniu sieci zakupiono kilka wozów tramwajowych, wyprodukowanych przez firmę Christoph & Unmack. Tramwaje kursowały po trzech trasach: Dworzec Altstadt (później Most na kanale Odry) - Dworzec Główny, Gwiazda - Las Miejski oraz Urząd Finansowy - Gwiazda ( później do Most na kanale Odry). Po likwidacji odcinka do Kanału Odry w 1937 roku, trasy tramwajów tam kursujących skrócono do przystanku Szkoła Średnia, a planów przedłużenia sieci do Kietz nie zrealizowano. W niedziele kursowała tylko jedna linia znad kanału Odry (później tylko z Szkoła Średnia) do Lasu Miejskiego.

Koniec kostrzyńskich tramwajów przyszedł wraz ze zbliżającymi się wojskami radzieckimi w roku 1945.

Jedynym wyraźnym śladem po tramwajach w tym mieście jest zrewitalizowana Brama Berlińska, w obrębie której niegdyś mieściła się mijanka tramwajowa.

Więcej na stronie Tramwaje w Kostrzynie nad Odrą.

Brama Berlińska z mijanką (źródło: http://berlin.bahninfo.de/strab_kostrzyn.htm)

Brama Berlińska obecnie (źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Tramwaje_w_Kostrzynie_nad_Odrą)

Poglądowy wygląd sieci tramwajowej (źródło: http://berlin.bahninfo.de/strab_kostrzyn.htm)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane