poniedziałek, 1 lipca 2013

"Zanim zdjęto szyny..." Część 6: Tramwaje w Inowrocławiu

Inowrocław liczy obecnie ponad 75 tysięcy mieszkańców. Bez wątpienia, gdyby nadal kursowały w nim tramwaje, cieszyłyby się dużym zainteresowaniem. Jednak historia inowrocławskiego transportu szynowego zakończyła się z końcem 1962 roku.

Pierwszy tramwaj wyjechał na ulice miasta dokładnie 10 listopada 1912 roku, ciesząc się ogromnym zainteresowaniem, i przynosząc spore zyski (100 marek dziennie [1]). Pierwsza trasa wiodła od Dworca Kolejowego do Rynku. Potem przedłużono trasę do ulicy Poznańskiej, a następnie wybudowano krótki odcinek torów w ulicy Świętego Ducha, który ostatecznie skończył się przy Fabryce Maszyn (później "Koszary Artyleryjskie").

Do Koszar tramwaje kursowały do 1960 roku. Ostatni fragment torów zamknięty został właśnie 31 grudnia 1962 roku, tuż po 50. rocznicy uruchomienia tego środka transportu. Koszty materiałów użytych do budowy trasy wyniosły ponad 75 tysięcy niemieckich marek [1].

Tramwaje kursowały po wąskich torach o rozstawie 1000 mm. Pomimo 50-letniej historii, wiele inwestycji zostało nie zrealizowanych, jak chociażby trasa do Mątew, której domagali się mieszkańcy tej wsi. Dziś po tramwajach pozostał jeden historyczny egzemplarz, stojący jako pomnik u wylotu Świętego Ducha do Rynku.

źródło: inowroclaw.info.pl

źródło: mminowroclaw.eu

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane