poniedziałek, 22 lipca 2013

"Zanim zdjęto szyny..." Część 9: Tramwaje w Gubinie.

Dzisiejszy polski Gubin to niewielkie miasto, liczące nieco ponad 17 tysięcy mieszkańców. Gdyby nie II wojna światowa, która doprowadziła do podziału miasta między Niemcy i Polskę, pewnie dzisiaj byłoby to przynajmniej dwukrotnie większe miasto.

Historia wąskotorowych tramwajów w Gubinie jest stosunkowo krótka, i rozegrała się na przestrzeni od 1904 do 1938 roku ubiegłego stulecia.

Powodem otwarcia trasy o długości 2,5 kilometra było spore oddalenie stacji kolejowej od centrum Gubina. Finalnie uruchomiono trasę 24 lutego 1904 roku. Późniejsze plany zakładały rozbudowę trasy o dodatkowe odcinki, jednak wojna pokrzyżowała je. Ostatecznie, 8 czerwca 1938 roku, na tory wyjechał ostatni tramwaj wykonując regularny kurs. Po tym dniu tramwaje ustąpiły miejsca autobusom.

Na trasie tramwaju usytuowanych było 16 przystanków, co daje średnio 160 m odstępu między nimi. Wsiadać można było wszędzie, wysiadać - tylko na przystankach.

Dzisiaj pamiątką po kursujących tramwajach są zachowane tory o rozstawie 1000 mm na granicznym moście nad Nysą Łużycką.

Trasa tramwaju w Gubinie (źródło: www.wikipedia.org)

źródło: lubuskie.regiopedia.pl

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane