poniedziałek, 5 sierpnia 2013

"Zanim zdjęto szyny..." Część 11: Tramwaje w Koszalinie

Wakacje nie sprzyjają długim lekturom (zwłaszcza jeśli są słoneczne i ciepłe), więc będzie krótko. Koszalin, będący dzisiaj miastem ponad stutysięcznym, komunikacją tramwajową szczycił się krótko, bo tylko przez 27 lat.

Jej uruchomienie związane było z wystawą przemysłowo - rzemieślniczą, która odbywała się w mieście w 1912 roku. Rok wcześniej miała miejsce powszechna elektryfikacja miasta, która umożliwiła otwarcie pierwszej linii tramwaju elektrycznego, o długości 3,5 km. Jej trasa wiodła z Dworca ulicą Zwycięstwa do Piłsudskiego. Druga uruchomiona linia pojechała do Rokosowa. Ostatnią uruchomioną trasą była podmiejska linia do Mielna, która poza miastem kursowała po torach kolejowych, wykorzystywanych wcześniej przez wąskotorową kolejkę. Ta linia także jako ostatnia została zlikwidowana.

Szyny tramwajowe miały normalnotorowy rozstaw (ale czy na pewno?). Ostatnim dniem kursowania tramwaju do Mielna był 30 września 1938 roku.

Szkoda trochę, ponieważ dziś Koszalin, podobnie zresztą jak Tarnów, z pewnością z powodzeniem wykorzystywałby walory komunikacji tramwajowej. Ponadto Koszalin to jedyne miasto w Polsce, łączące w tramwaju cech miejskiego środka komunikacji i kolejki podmiejskiej. Takie rozwiązanie jest obecnie często praktykowane w kratach zachodnich i w ogóle na świecie.

źródło: wolneforumgdansk.pl

źródło: www.interklasa.pl

2 komentarze :

  1. Sporo skrótów i błędnych informacji. Linie działały aż do 1945 roku. Nadmorska kursowała na odcinku Baza Marynarki - Mielno - Unieście, a miejska uruchomiono podobno na części trasy w 1943 -1944 z powodu braku paliwa do autobusów. Niestety, nie kursowała już na całej długości miejskiej linii tylko jej części z powodu już częściowego demontażu trakcji.

    OdpowiedzUsuń
  2. No i na pewno nie powstała ze względu na Wystawę w 1912, gdyż planowanie i projekty linii już powstawały od 1909 roku, ale budowa była wstrzymywana przez brak zasilania - linia energetyczna do Koszalina dotarła w 1911 roku. Więcej można znaleźć na TramwajeKoszalina.cba.pl

    OdpowiedzUsuń

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane