poniedziałek, 12 sierpnia 2013

"Zanim zdjęto szyny..." Część 12: Tramwaje w Olsztynie

Biorąc na warsztat olsztyńskie tramwaje należy pamiętać, że ma się do czynienia z systemem już historycznym z jednej strony, oraz z drugiej strony tym nowym, którego kariera dopiero się rozpoczyna.

Pierwszy tramwaj pojechał w Olsztynie w grudniu 1907 roku, na dwóch liniach: 1 (Dworzec Główny - Most Św. Jana) i 2 (1 Maja - Jakubowo). Trasy sukcesywnie rozrastały się, dobiegając do Dworca Zachodniego, a później aż pod Jezioro Długie. W roku 1910 w pojazdach pojawili się konduktorzy, zaczęto sprzedawać bilety.

Tramwajom zaszkodziła wojna. Spłonęła zajezdnia, a sieć trakcyjna doznała pewnych zniszczeń. W roku 1943 zamiast tramwajów w ramach linii 2 pojawiły się trolejbusy. Pierwszy po wojnie tramwaj pojechał dopiero w roku 1946, na trasie jezioro Długie - Dworzec Główny. Niecałe dwa miesiące później uruchomiona została linia 2 od Ratusza do Stadionu Leśnego. Taki stan utrzymał się do likwidacji tramwajów w Olsztynie w listopadzie 1965 roku.

Obecnie transport tramwajowy przeżywa w Olsztynie renesans. Trwają prace przy budowie linii numer 1 z Jarotów do Dworca Głównego, z dwiema odnogami: do Wysokiej Bramy i Uniwersytetu w Kortowie. Do obsługi dostarczone zostaną tramwaje Solaris, dwukierunkowe, 3-członowe, i całkowicie niskopodłogowe. Termin dostawy tramwajów do Olsztyna przewidziany jest na marzec-sierpień przyszłego roku.

Olsztyn stanowi świetny przykład na to, że nie jest niemożliwe powrócenie do korzeni, a komunikacja tramwajowa w większym mieście jest dzisiaj doskonałym sposobem na rozluźnienie tłoku na ulicach, gdyż wyraźnie wygrywa czasowo z autobusami. Kiedy tylko linia 1 wyjedzie na tory, z pewnością odwiedzę stolicę Warmii i Mazur.

źródło: ro.com.pl

Trasa nowych tramwajów (źródło: olsztyn.wm.pl)

1 komentarz :

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane