niedziela, 22 września 2013

Krakowskie tramwaje. Linia 1

W nowym cyklu znajdzie się miejsce dla krakowskich linii tramwajowym, a kto wie, może i później także dla linii autobusowych. To seria krótkich notek zawierających pewne informacje na temat różnych wariantów tras danej linii, i innych ciekawych informacji z nią związanych. Zacznę od początku, a więc od linii 1, ponieważ w pierwszej kolejności biorę na warsztat obecnie kursujące po mieście linie (oględniej - współczesne). Zaczynamy!

Linia tramwajowa numer 1 w rozumieniu współczesnym datuje swoje początki na rok 1953, kiedy to zaczęła kursować na trasie Salwator - Bronowice. Końcówka Salwator nie zmieniała się na przestrzeni lat nigdy, jedynie z drugiej strony następowały pewne przetasowania.

Do lipca roku 1953 tramwaje linii 1 kursowały po torach wąskich na trasie z Dworca do Mostu Podgórskiego, później do Placu Wolnica, a na koniec przez kilka miesięcy w relacji Rynek Główny - Plac Wolnica. "Jedynka" na szerokich torach pojawiła się wraz z likwidacją torowiska wąskotorowego.

Jeszcze w roku 1953 tramwaje tej linii "wyleciały" z Bronowic zdobywać inne rejony miasta, i tak dotarły do Grzegórzek, później do Ronda (Mogilskiego, rok 1956), Wieczystej (1964), i w końcu do Bieńczyc (1971). Rozbudowa nowohuckich osiedli wymusiła przedłużenia tras tramwajowych bliżej blokowisk, stąd budowa tras do Osiedla Piastów i Mistrzejowic. Do tych ostatnich tramwaje dotarły w roku 1978. Początkowo jedynka kursowała przez Wieczystą, ale po niespełna trzech latach, w roku 1981 została przerzucona na Aleję Pokoju, gdzie pozostała do dziś. Na trasie do Mistrzejowic kursowała do roku 1999, kiedy to końcówkę zmieniono na Wzgórza Krzesławickie, skąd wycofano w zamian "dziewiątkę".

Przez ostatni miesiąc można było uświadczyć "jedynkę" na prawie poprzedniej trasie, ponieważ znów, dzięki budowie skrzyżowania na Alei Pokoju mogliśmy ją zobaczyć na Wieczystej. Dziś linia ma 13 km długości i przejazd nią to kwestia ok. 45 minut. Obsługują ją tramwaje sprowadzone z Wiednia, chociaż 22 września 2008 roku, z okazji Dnia bez Samochodu, kursowały na niej wyłącznie Bombardiery.

Film z przejazdu linią 1 (widok z kabiny motorniczego), użytkownika esbek2







(źródła: www.kmk.krakow.pl, wikipedia.pl)



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane