wtorek, 3 września 2013

Stacje kolejowe Polski - Kraków Płaszów

Stacja w Płaszowie jest drugą co do wielkości i znaczenia stacją w Krakowie. Należałoby właściwie powiedzieć - dworcem. Stacja ta oferuje bowiem pełną odprawę pociągów i podróżnych w kasach Przewozów Regionalnych, jak i Intercity.

Dworzec składa się ze sporych rozmiarów budynku, mieszczącego kasy, poczekalnię, pomieszczenia techniczne i służbowe, oraz niegdyś toalety (dziś ich funkcję pełni szereg przenośnych toitoiów stojących od strony placu autobusowego). Stacja składa się z trzech peronów osobowych, z czego pierwszy i drugi to perony wyspowe w centralnej części stacji, natomiast położony na uboczu jednokrawędziowy peron trzeci jest przesunięty nieco w stronę centrum miasta, i służy głównie do zmiany czoła pociągów z i w kierunku Zakopanego.

Na stacji znajdują się czynne przejścia podziemne, będące czystymi i dość estetycznymi, jak na polskie warunki. Ponadto w obrębie stacji znajdują się liczne tory postojowe dla wagonów i składów EZT. W Płaszowie stacjonują krakowskie EN77.

Stacja jest dobrze skomunikowana, posiada szereg bezpośrednich połączeń. Odciąża znacząco Dworzec Główny, który nie jest dworcem czołowym, a co za tym idzie jego rozmiar nie pozwala na odprawę wszystkich pociągów (i w tym właśnie pomaga płaszowska stacja, przejmując część tych zadań).

Trwają przymiarki do rozpoczęcia modernizacji stacji w Płaszowie, co niewątpliwie poprawi komfort podróżowania. W obecnym kształcie wizualnym budynek dworca może więc się już zbyt długo nie utrzymać.

Niestety, skomunikowanie dworca ze światem drogami innymi niż kolej leży. Poza ogryzkiem w postaci linii 301 z Niepołomic, pod drzwi dworca nie podjeżdża nic. A od najbliższego przystanku Dworcowa trzeba się przejść jakieś 400 metrów. Planowane torowisko tramwajowe z pętlą na Placu Braci Dudzińskich nie zostało nigdy zbudowane, i kończy się dziś ślepym odcinkiem podwójnego toru, wykorzystywanym do trójkątowania w przypadku awarii i remontów. Ratunkiem dla tej sytuacji będzie zapewne uruchomienie za jakieś 2-3 lata przystanku Płaszów PKP w ramach kolejnego odcinka KST.

Fasada dworca

Peron 3. (widok w kierunku Krakowa Głównego)

Widok na perony 1. i  2.

"Tunel" reprezentacyjny prowadzący do kas

Kasy i poczekalnia

Estetyczne i przyjazne przejście podziemne

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane