niedziela, 20 października 2013

Krakowskie tramwaje. Linia 5.

Linia numer 5 ma w Krakowie właściwie stuletnią historię. Początkowo kursowała na trasie Zwierzyniec - III Most (od roku 1913), potem Zwierzyniec - Lubicz, a w roku  1917 została wytrasowana z Salwatora na Lubicz (końcówka była na Topolowej), później do Osiedla Oficerskiego. I tak przez całe międzywojnie aż do zniszczenia sieci trakcyjnej w 1944 roku.

Później linia 5 wróciła na dotychczasową trasę, ale na krótko, ponieważ w roku 1949 została przedłużona do pętli Dąbie, myląco położonej przy ulicy Mogilskiej przed rzeką Białucha. Koniec końców linia 5 stała się pierwszą, która połączyła Kraków z Nową Hutą, bo od roku 1952 kursowała już na trasie Rondo - Nowa Huta. Trasa ulegała stopniowemu wydłużaniu: w 1955 do Walcowni, w 1964 roku od Ronda do Dworca Wschodniego, a od roku 1969 tramwaje dojeżdżały do Wzgórz Krzesławickich. Tak zostało do roku 1986, kiedy likwidacji uległy tory w ciągu ulicy Modrzewskiego, i linię skierowano do Osiedla XXX-lecia PRL, dzisiaj Krowodrzy Górki. Z małą przerwą, kiedy "piątka" była skrócona do pętli Dworzec Towarowy, tramwaje jeździły dokładnie taką samą trasą. Od 2009 roku linia jeździ przez tunel KST, a w 2012 roku wprowadzono poranne kursy wariantowe do pętli Wieczysta, realizowane szczytowymi brygadami linii 50.

Linia 5 w dzisiejszym kształcie ma niecałe 13 km długości i jest praktycznie odporna na opóźnienia. Czas przejazdu trasy to 35-36 minut. Do jej obsługi kierowane są obecnie składy EU8N, choć przez pewien czas obsługiwały ją także Bombardiery.

Film z przejazdu linią 5

"Piątka" na Basztowej, maj 1991 (źródło: commons.wikimedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane