wtorek, 15 października 2013

Stacje kolejowe Polski - dworzec w Katowicach

Dworzec w Katowicach przeżywa obecnie drugą młodość. Nie zawsze jednak tak było. Pewnie wielu z nas pamięta doskonale dreszcz niebezpiecznej emocji podczas przejścia z peronów na dworzec autobusowy i odwrotnie, zwłaszcza wieczorem...

Punktem wyjścia dla katowickiego dworca jest jego stara lokalizacja, kiedy to dworzec mieścił się nieco na wschód od istniejącego obecnie. Budynek starego dworca, otwarty w 1906 roku, zbudowany został w stylu historycznego modernizmu, i od prawie 40 lat figuruje w rejestrze zabytków. Dworzec ten, usytuowany w okolicach Dworcowa/Św. Jana/Mielęckiego, okazał się być zbyt mały jak na tak bardzo przemysłowe i prące do przodu komunistyczne miasto już w latach 60. XX. wieku.

W ramach nowego dworca jako pierwszy powstał pawilon od południa, przy placu Andrzeja (1964), natomiast budowa całego obiektu z przodu, przy placu Wilhelma Szewczyka, zakończyła się w roku 1972. Budynek dworca w chwili otwarcia odwoływał się bardzo dobitnie do brutalizmu. Jego bryła zwieńczona była charakterystycznymi betonowymi kielichami, których w sumie było szesnaście.

Nowy dworzec oddawany był do użytku etapami. Początkowo otwarto halę dworca (październik 2012), potem podziemny dworzec autobusowy (luty 2013), a jako ostatnie zakończyły się remonty peronów o budowa Galerii Katowickiej, która powstała przed dworcem, na terenie dawnego placu Szewczyka. Oba budynki stanowią jedną bryłę architektoniczną.

Dworzec składa się z czterech zadaszonych, dwukrawędziowych peronów. Prowadzą do nich dwa przejścia podziemne, z których zachodnie wyposażone jest w schody ruchome. Dodatkowo na stałe funkcjonuje już peron 5, położony w obrębie starego dworca katowickiego, za kinoteatrem Rialto. Jest to peron będący pozostałością po starej części dworca, który przez lata funkcjonował jako peron techniczny niedostępny dla podróżnych.

Obecnie z całą pewnością można stwierdzić, że katowicki dworzec kolejowy spełnia standardy europejskie. Jest na nim czysto, jasno i schludnie, jak przystało na jeden z największych węzłów kolejowych w Polsce. Teraz pora na inne dworce na Górnym Śląsku.

Wejście główne

Widok hali dworcowej


Wschodnie przejście podziemne

Ogólny widok peronów (z peronu 4)

Peron 5. Trochę nie przystaje do reszty dworca...

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane