wtorek, 29 października 2013

Stacje kolejowe Polski - Wieliczka Park

Stacja Wieliczka Park jest młodym tworem architektury kolejowej, choć w tym miejscu stacja pasażerska istnieje nieprzerwanie od 2. połowy XIX. wieku. Użyłem celowo tego sformułowania, ponieważ po starej stacji kolejowej Wieliczka nie pozostało wiele, od czasu remontu linii do Wieliczki i nadania stacji nazwy Wieliczka Park. Stacja znajduje się na trasie linii 109 z Bieżanowa do Wieliczki, otwartej w roku 1857. Trakcja elektryczna podwieszona została dopiero w roku 1960.

Dawniej "główna" stacja w Wieliczce posiadała dwa perony: wyspowy w głównym przebiegu oraz niski krótki peron położony w integracji z budynkiem dworcowym (jak w Trzebini czy Krzeszowicach). Ponadto przestrzeń między budynkiem stacji a peronem zajmowała towarowa część stacji. Dojście na peron odbywało się poprzez kładkę.

Na ten moment budynek dworca stoi, ale jest nadal zamknięty. Peron wyspowy został wyremontowany, rozebrana jest kładka, w której miejsce zapewnione jest dojście na peron na poziomie szyn (dużo bliżej i wygodniej), a w miejscu po torach stacji towarowej powstał obszerny parking Parkuj&Jedź. 

Stacja prezentuje się bardzo elegancko. Są tablice i ekrany elektroniczne, pokazujące wizualną informację o ruchu pociągów, peron jest wysoki i obszerny. Jedynym mankamentem jest brak automatu biletowego, ponieważ kasy otwartej stacja nie posiada. Według zapewnień Przewozów Regionalnych, taki automat ma się niebawem pojawić.

Tak wyglądała stacja Wieliczka dawniej (źródło: pl.wikipedia.org)

Parking przed stacją

A tak wygląda dziś

Tablica informacyjna pod wiatą przystankową

Ekran informacyjny pod wiatą przystankową

Brak komentarzy :

Publikowanie komentarza

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane