niedziela, 3 listopada 2013

Krakowskie tramwaje. Linia 7

Przyszedł czas na pierwszą linię tramwajową w Krakowie, której obecnie już nie ma. Linia tramwajowa numer 7 wystartowała w Krakowie po II wojnie światowej, w roku 1945. Pojechała wówczas na trasie III Most - Borek Fałęcki (późniejsze Łagiewniki), obsługiwanej wcześniej przez "trójkę". Rok później "siódemka" zmieniła trasę, i przez ulicę Krakowską zaczęła docierać do Cmentarza Rakowickiego. Na przestrzeni kolejnych kilku lat trasa tej linii często się zmieniała. Od 1948 roku jeździła z Dworca Towarowego przez Rynek na Grzegórzki, później pojechała przez Dworzec Główny. W kolejnych latach nic się nie zmieniało, aż do 1966 roku, kiedy linia numer 7 dotarła do ulicy Fabrycznej, a dwa lata później do pętli Dąbie, gdzie pozostała na prawie czterdzieści lat.

Po wybudowaniu nowej trasy do Krowodrzy Górki (wówczas os. XXX-lecia PRL) wydłużono tam m.in. trasę "siódemki", która do roku 1991 kursowała przez Basztową. Później jedyną zmianą było przeniesienie linii na Dominikańską, aż w końcu w 2007 roku linia została zawieszona. Powróciła w roku 2009, jako uzupełnienie oferty przewozowej na Długiej, po zabraniu stamtąd tramwajów na nowe torowisko w ulicy Pawiej. Wówczas kursowała z Dworca Towarowego do Kurdwanowa przez Kleparz i Dworzec Główny. W 2011 roku jej trasa została wydłużona do Krowodrzy, a reforma układu linii tramwajowych w listopadzie 2012 roku ostatecznie odesłała "siódemkę" na emeryturę.

"Siódemkę" obsługiwały tramwaje typu N, stodwójki, a także przez długi czas wagony GT6, jak choćby znany z Pantograf Cafe. Skończyło się na tramwajach NGT6 z Bombardiera.

źródło: www.ekm.wikia.pl

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane