poniedziałek, 11 listopada 2013

Rozwój tramwajów w Częstochowie

Stosunkowo niedawno, bo ledwie we wrześniu ubiegłego roku, otwarto trasę tramwajową do pętli Stadion Raków przy ulicy Żareckiej. Dzięki niej Błeszno uzyskało sprawne połączenie z centrum miasta, będące jednocześnie częstym i komfortowym rozwiązaniem. To jednak nie wszystkie możliwości miasta względem tramwajów. Przyjrzyjmy się poszczególnym miejscom, gdzie plany (niekoniecznie dobrze sprecyzowane) zakładają w jakiś sposób wprowadzenie infrastruktury tramwajowej.

Plan sieci (kreskami zaznaczono przyszłe plany). Źródło: pl.wikipedia.org

Pierwszym z nich jest brakujący odcinek pętli rakowskiej między Stadionem Raków a Dworcem PKP Raków. Na odcinku tym kursują bowiem autobusy, co utrudnia dojazd z rejonu Dworca w Rakowie chociażby do Cmentarza na Błesznie (konieczna przesiadka). Zbudowanie na brakującym odcinku dwutorowej linii tramwajowej mogłoby zakończyć się wprowadzeniem w ten rejon dwóch linii tramwajowych, kursujących okrężnie w dwie strony (znaczna poprawa komunikacji w dzielnicy). Zgodnie z postulatem Częstochowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, po wybudowaniu tego przedłużenia i dodatkowo trasy na Parkitkę, tramwaje mogłyby funkcjonować następująco:

Linia 2: Fieldorfa - Raków - Błeszno (tam zmiana numeru na 3) - Wrzosowiak - Parkitka
Linia 3: Parkitka - Wrzosowiak - Błeszno (tam zmiana numeru na 2) - Raków - Fieldorfa


Pozostałość po torach na Stary Raków. Czy tramwaj powróci na to osiedle?

 Drugim elementem możliwym do realizacji i uzasadnionym, jest przedłużenie linii północnej z pętli Fieldorfa w stronę Kul, do pętli Kukuczki. Pozwala na to istniejąca rezerwa terenu przeznaczona już niegdyś na tę inwestycję, oraz istniejąca podstacja trakcyjna. Wprowadzenie tam tramwajów pozwoliłoby na częściową rezygnację z komunikacji autobusowej w tym rejonie.


Okolice pętli Kukuczki. Tutaj może dojeżdżać także tramwaj

Ogromny pas za pętlą Fieldorfa. Tędy tramwaj może pojechać dalej.

Pętla Fieldorfa jest przez cały czas tymczasowa i umożliwia łatwe przedłużenie linii wgłąb osiedla.


Trzecim, najistotniejszym elementem rozwoju sieci tramwajowej w Częstochowie jest niewątliwie budowa trasy na Parkitkę. Dzielnica ta stanowi szybko rozwijający się rejon miasta, zarówno pod względem mieszkaniowym, jak i usługowym, toteż uruchomienie wysoce wydajnego tramwaju w tym rejonie ułatwiłoby znacznie sytuację komunikacyjną w tej części miasta. Tramwaj w najprostszym wariancie kursowałby od Hali Polonia ulicami Dekabrystów i Okulickiego, a następnie Nowobialską do pętli przy Szpitalu Specjalistycznym. Trasa przebiegałaby zarówno przy akademikach Politechniki, jak i przy centrum handlowym przy Okulickiego, a także wzdłuż terenów już zabudowanym wielorodzinnie oraz tych, które dopiero zostaną zabudowane. Dzięki tramwajowi komunikacja w tym rejonie byłaby zdecydowanie bardziej przyjazna podróżnym. Jednakże ze względu na fakt, że prawdopodobnie przy okazji budowy tramwaju miasto będzie chciało wykonać remont al. Jana Pawła II, prawdopodobnie tamtędy pojedzie w przyszłości tramwaj. Póki co jednak nic nie jest przesądzone.

Miejsce, w którym w przyszłości może pojawić się pętla tramwajowa Parkitka

Częstochowa robi postępy mimo wszystko. Nowa trasa tramwajowa, siedem nowych tramwajów, perspektywy rozwoju - to elementy, które cieszą. W wielu krajach europejskich wydajna komunikacja szynowa w miastach powyżej 200 tysięcy mieszkańców jest sprawą priorytetową i staje się standardem. Całe szczęście, że polskie miasta pokroju Częstochowy, Grudziądza, Torunia czy Elbląga zauważyły ten trend i przystąpiły do działań, dzięki którym mamy szansę dogonić wyprzedzających nas kolegów z Unii Europejskiej.

O tramwaju na Parkitkę i projekcie 1+,2+,3+

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane