sobota, 9 listopada 2013

Stacje kolejowe Polski - Częstochowa Stradom

Ta druga co do wielkości stacja kolejowa w Częstochowie nie ma zbyt wiele szczęścia. Ostatnio obsługują ją ogryzki Kolei Śląskich i kilka pociągów TLK uruchamianych przez Intercity. Wieczorami stacja, mimo że perony są oświetlone, straszy ciszą i pustką. Jest fatalnie skomunikowana mimo przystanku MPK tuż przez budynkiem, i niestety jej obecne znaczenie jest, krótko mówiąc, marne.

Stacja składa się z opasłego, dwubryłowego budynku, w którym oczywiście kasa jest nieczynna. W dzisiejszym miejscu dworzec funkcjonuje od roku 1911, wcześniej znajdował się w rejonie dzisiejszej ulicy Loretańskiej. Budynek przeszedł pewien lifting z okazji Światowych Dni Młodzieży, jakie odbywały się w Częstochowie w roku 1991.

Trochę spraw technicznych: sam dworzec składa się z dwóch peronów. Jeden z nich jest wyspowy, drugi, położony zaraz po zejściu schodami od budynku dworca, to jednokrawędziowy peron boczny. Perony są niskie. Stacja położona jest na trasie linii 61 Kielce-Fosowskie, będącej częścią osławionej już, będącej w remoncie, "protezy koniecpolskiej", której remont ma się przyczynić do przyspieszenia pociągów z Wrocławia do Warszawy. Na stacji mieści się siedziba Muzeum Historii Kolei oraz Towarzystwo Przyjaciół Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.

Niebawem ma się okazać, kto wykona remont budynku dworca Stradom oraz kiedy to nastąpi. Miejmy nadzieję, że uruchomienie protezy wprowadzi stację w stan drugiej młodości.





Tak prezentuje się budynek dworcowy od strony ulicy


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane