wtorek, 26 listopada 2013

Stacje kolejowe Polski - Warszawa Śródmieście

Cóż by to było, gdyby nie dworzec Śródmieście... Przystanek ten, powstały w roku 1949 w miejscu przedwojennego Dworca Głównego, jest na chwilę obecną dworcem podziemnym, składającym się z trzech peronów. Co ciekawe, między peronami przechodzą tylko pojedyncze tory, dzięki czemu zatrzymujące się tam pociągi otwierają drzwi na obie strony, i wymiana pasażerów odbywa się w sposób błyskawiczny.

Budynki wejściowe dworca, które stoją do dzisiaj, wzniesiono w latach 1955-1963, i także w tym czasie powstała znana dziś część kolejowa stacji. Każdy z peronów posiada dwa wyjścia: perony 1 i 3 mają je zlokalizowane w obu granitowych pawilonach na powierzchni, natomiast na peron 2 można dostać się z poziomu chodnika na obu jego końcach. Z dwóch istniejących przejść podziemnych czynne jest tylko jedno, którym można dostać się bezpośrednio do peronów stacji Warszawa Centralna, łącząc dodatkowo wszystkie perony Śródmieścia. W planach jest budowa przejścia podziemnego do stacji metra Centrum, które jak dotąd jeszcze nie powstało.

W latach 2006-2007 przeprowadzono pobieżną modernizację przystanku, przy czym dogłębny remont planowany jest dopiero w przyszłości, kiedy to stojące na powierzchni pawilony zastąpi galeria handlowa z częścią dworcową (data nieznana). Winda dla osób niepełnosprawnych pojawiła się na tej stacji dopiero w roku 2011.

Dworzec obsługuje ruch dwóch linii SKM: S1 i S2, oraz ruch na pięciu trasach Kolei Mazowieckich. W sumie w ciągu doby przy peronach stacji zatrzymuje się nawet około 550 pociągów (!)

Stacja kilkakrotnie odgrywała rolę przystanku metra, między innymi w teledysku "Wieża Babel" do musicalu Metro.





Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane