poniedziałek, 4 listopada 2013

Z wizytą w Częstochowie

Dnia 27 października bieżącego roku, a zatem w poprzednią niedzielę, wybrałem się po rozległym w czasie okresie planowania i sporów wewnętrznych, do miasta Częstochowa. Jak każdy wie, ten ośrodek kultu maryjnego przyciąga rocznie rzesze wiernych i turystów. No i w związku z tym w Częstochowie kradną, o czym przypominają namiętnie komunikaty w pojazdach komunikacji miejskiej i sama Matka Boska Częstochowska nie może temu zaradzić.

Krótkie wprowadzenie: Częstochowa ma ponad 235 tysięcy mieszkańców. Komunikacja obejmuje 3 linie tramwajowe i 31 autobusowych. Dodatkowo po mieście kursują 4 autobusowe i jedna tramwajowa linia nocna. 

Po czterech godzinach jazdy pociągiem, opuściłem Dworzec Główny Osobowy w Częstochowie (o którym w przyszłości), wyruszając na poszukiwania biletów dobowych. Pani w kiosku stwierdziła, że ma tylko jednorazowe i odesłała mnie na Plac Daszyńskiego, gdzie znajduje się kolektura, niestety - w niedziele nieczynna. Napotkani przechodnie też nie wiedzieli na ten temat nic konkretnego. Ostatecznie po pół godzinie wylądowałem w Galerii Jurajskiej, gdzie nastał automat biletowy, jeden z trzech w mieście. Dokonałem zakupu i jednoznacznie przekonałem się, że kwestie zakupu biletów, o których czytałem w prasie internetowej, nie są bynajmniej wyssane z palca i faktycznie stanowią nie lada problem. W godzinach wieczornych na przykład, kiedy kioski były już dawno pozamykane, notorycznie spóźniały się tramwaje, ponieważ motorniczy musieli prowadzić sprzedaż biletów, których nie sposób było już nabyć gdzie indziej.

Pora na fotorelację z wycieczki. Zdjęcia jak zwykle opatrzone stosownymi komentarzami:

Oto i elgebowski automat biletowy we wnętrzu Galerii Jurajskiej w którym wreszcie udało mi się...

...zakupić miejski ulgowy bilet dobowy, widoczny powyżej.

Uciekająca "dwunastka". Układ komunikacyjny w mieście jest w tej chwili nieco chaotyczny z uwagi na trwające remonty i prace rewitalizacyjne na Alejach NMP.

Rozkłady jazdy MPK Częstochowa. Są czytelne, dokładne, ponadto podają orientacyjny czas przejazdu między przystankami. Wygodnie się z nich korzysta.

Pętla Kukuczki na obrzeżach dzielnicy Północ. I widoczny jeden z częstochowskich Ikarusów, model 415.

"Jedynka" wjeżdża na końcowy przystanek Fieldorfa-Nila. Częstochowa posiada dokładnie 48 wagonów typu 105Na. O dziwo, komunikaty głosowe są słyszalne i wyraźne, mimo podeszłego wieku i braku jakiejkolwiek ich modernizacji. Z tramwajów korzysta zdecydowanie najwięcej pasażerów.

Słupek na rzeczonej pętli. Zwraca uwagę schemat linii, szkoda tylko że... jest on nieco nieaktualny. Widoczna na rozkładzie "dwójka" kursuje tylko w jednym kierunku. Wraca jako linia numer 1.

Kolejny skład 105Na, tym razem na drugim krańcu miasta, w pętli Kucelin - Szpital. W okresie międzyszczytowym tramwaje kursują tam nawet co godzinę.

Do przystanku Kucelin - Huta zbliża się jadący z Walcowni Ikarus 280, obsługujący linię 19.

Oto pętla autobusowa Raków Dworzec PKP. Na linii 12 stoi nowy Mercedes Citaro G, a na drugim planie...

... kolejny częstochowski Ikarus. Tego rodzaju pojazdów jest jeszcze w Częstochowie ponad trzydzieści. Właściwie chyba wszystkie to odmiany wyposażone w automatyczne przekładnie Voitha. Ikarusami w Częstochowie jedzie się wygodnie, ponieważ...

... posiadają wygodne siedzenia, a dodatkowo są wyposażone w system głosowej informacji pasażerskiej, który głośno i wyraźnie oznajmia kolejne przystanki. Bardzo pomocna sprawa.

Na koniec wycieczki nowa pętla przy Stadionie Raków. Fajnie, że jest to miejsce, ale w ciągu roku postarzało się jakby co najmniej o pięć lat. Głęboko w tle widać Swinga od Pesy, których Częstochowa posiada dokładnie 7. W dni wolne to one obsługują wszystkie kursy linii numer 3, natomiast w dni powszednie muszą je wspomagać tramwaje 105Na, jadące co 30 minut. 



To nie koniec opowieści z Częstochowy. W ciągu najbliższych tygodni pojawi się tutaj jeszcze kilka wpisów w tym temacie. A do sprawy tramwajów w Częstochowie wrócę już za tydzień!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane