wtorek, 17 grudnia 2013

Stacje kolejowe Polski - Warszawa Wileńska

Dworzec Wileński to kolejna ważniejsza stacja w Warszawie. Obecnie ma ona znaczenie wyłącznie w ruchu regionalnym w aglomeracji warszawskiej, jednakże nadal odprawia znaczne potoki pasażerskie. Jest to dworzec czołowy, posiadający kategorię B

Dworzec ten powstał pierwotnie w roku 1863 jako Dworzec Petersburski. Ówczesny budynek, przy ulicy Wileńskiej, został wysadzony przez Rosjan w roku 1915, a w jego miejscu wzniesiono stojący do dziś gmach (obecnie siedzibę PKP PLK, lata budowy 1927-28). Dworzec był obsługiwany przez prowizoryczny budynek-barak.
W trakcie rozbudowy trasy W-Z zrezygnowano z torów po stronie ulicy Wileńskiej, a cały ruch pasażerski przerzucony został na tory towarowe, w dzisiejszej lokalizacji dworca. W latach 50. XX. wieku rolę budynków dworcowych zaczęły pełnić magazyny w rejonie ulicy Białostockiej. Sytuacja ta zmieniła się dopiero w momencie budowy Centrum Handlowego Wileńska w roku 2000, które jest zintegrowane z Dworcem Wileńskim. Jest to jedyny dworzec czołowy w Warszawie i jeden z niewielu dużych dworców tego typu w Polsce.

Stacja składa się z dwóch peronów długości 213 metrów: wyspowego z dwiema krawędziami, oraz bocznego, od strony al. Solidarności. Perony są poprawione, a cały teren stacji jest zadaszony i bezpośrednio połączony z galerią handlową. W zachodniej głowicy stacji znajduje się hol kasowy. Na perony prowadzi także bezpośrednie wejście z alei Solidarności. Dworzec dziennie obsługuje ponad 100 pociągów spółki Koleje Mazowieckie w kierunku Tłuszcza i Małkini. Przed galerią i stacją trwa budowa stacji II linii metra (otwarcie przewidziane na rok 2014).

Tak wyglądała Warszawa Wileńska dawniej... (źródło: www.kolejkamarecka.pun.pl)

...a tak wygląda...

...dziś!



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane