wtorek, 10 grudnia 2013

Stacje kolejowe Polski - Warszawa Wschodnia

Warszawski Dworzec Wschodni jest drugim co do wielkości (pod względem ilości torów i peronów) w stolicy. Posiada pięć peronów w części dalekobieżnej oraz dwa w części podmiejskiej. Faktycznie jednak odjazdy pociągów nie trzymają się tego podziału. Dworzec rozłożony jest między ulicami: Kijowską i Lubelską. Od obu tych ulic istnieją dworcowe budynki, a przejście na perony możliwe jest dzięki trzem przejściom podziemnym. Perony mają sumarycznie 14 krawędzi do odprawiania pociągów.

Historia Dworca Wschodniego zaczęła się w roku 1866, kiedy to, w ramach budowy Kolei Warszawsko-Terespolskiej powstał czołowy Dworzec Terespolski (lub Brzeski), znajdujący się bliżej ulicy Targowej. Stacja przelotowa pojawiła się w tym miejscu po 14-letniej przebudowie w roku 1933, kiedy to, już wówczas, Dworzec Wschodni, stał się elementem warszawskiej "średnicy". Budynki stacyjne w dzisiejszej lokalizacji, wraz z gruntownie przebudowanym układem torowym, powstawały już po II wojnie światowej, i właściwie zakończyły się po siedmiu latach w roku 1969. Jako pierwszą część otwarto dworzec podmiejski od strony ulicy Lubelskiej (1965), natomiast część z budynkiem od ulicy Kijowskiej w kilka lat później. Był to wówczas najbardziej okazały i najnowocześniejszy dworzec kolejowy w Warszawie.

Lata zaniedbań zrobiły jednak swoje, i w początkach XXI. wieku dworzec wypadał najgorzej z wszystkich stacji w głównych miastach kraju. Porażał brudem, złym stanem technicznym i brakiem jakichkolwiek przystosowań i ułatwień. Furtką dla Warszawy Wschodniej, z której oczywiście skorzystano, okazały się zeszłoroczne Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej EURO 2012. Z tej okazji dworzec został zmodernizowany nakładem 60 milionów złotych. Remont okazał się niekompletny: zabrakło wind, ruchomych schodów i zadaszenia peronów (poza zmodernizowaniem istniejącego).

Obecnie przy dworcu od strony ulicy Kijowskiej znajduje się duża pętla autobusowa, przystanek i pętla tramwajowa, a od strony ulicy Lubelskiej - dworzec PKS przeniesiony spod Stadionu Dziesięciolecia (obecnie Narodowego), i niewielka pętla autobusów miejskich. Niegdyś pod Dworcem Wschodnim kończyły autobusy podmiejskie z kierunku Marek, jednakże budowa metra przy Dworcu Wileńskim wymusiła przedłużenie ich do stacji Metro Ratusz-Arsenał.



Zmodernizowane perony

Zmodernizowane przejście podziemne

Czysta i jasna hala dworca od strony ul. Kijowskiej



Taka oto jest Warszawa Wschodnia dziś...

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane