wtorek, 24 grudnia 2013

"Zanim zdjęto szyny..." - uzupełnienie: Tramwaje w Wałbrzychu!

W prezencie gwiazdkowym dla wszystkich miłośników miejskiego transportu i historii z nim związanej, postanowiłem skreślić słów kilka o transporcie tramwajowym w Wałbrzychu - mieście, przez które przewinęły się wszystkie naziemne środki miejskiej komunikacji.

Pierwotnie tramwaje miały połączyć Świdnicę i Wałbrzych trasą przez Świebodzice. Ostatecznie plan ten nie został zrealizowany, natomiast w roku 1896 rozpoczęła się wreszcie budowa miejskiego tramwaju, na trasie Szczawienko - Sobięcin. I tak, dwa lata później, dokładnie 12 września 1898 roku, tramwaje ruszyły na tym odcinku.

W późniejszych latach trwał rozwój sieci tramwajowej. Zbudowano trasy do Podgórza (marzec 1899), odnogę do Szczawna-Zdroju przez Biały Kamień (wrzesień 1907) oraz, jako ostatni, odcinek torów do Rusinowej przez Nowe Miasto, uruchomiony tuż przed II wojną światową w roku 1937.

Wałbrzych charakteryzowała skomplikowana taryfa biletowa. Była ona oparta na odcinkach, wyznaczonych przystankami pierwszorzędnymi (co około kilometr), pomiędzy którymi znajdowały się po jednym lub dwa przystanki drugorzędne.

Tramwaje od początku był elektryczne i wąskotorowe (1000 mm). Trasy były jednotorowe, a dla zachowania taktów 15-minutowych, co około 2 kilometry usytuowane były mijanki. W latach 30. na stanie w Wałbrzychu znajdowało się 36 wagonów silnikowych oraz 15 doczepnych.

Po wojnie, w czasach PRL, kiedy pieczę nad tramwajami przejęła Polska, popadały one w coraz większą ruinę. Jedyną inwestycją było wprowadzenie do ruchu kilku konstalowskich tramwajów typu 5N. Ostatecznie ostatni tramwaj zjechał z trasy Wałbrzych - Szczawno-Zdrój 30 września 1966 roku. Na pocieszenie dodam, że trolejbusy, które miały tramwaje zastąpić, utrzymały się tylko do roku 1973.

źródło: fotopolska.eu

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane