niedziela, 26 stycznia 2014

Krakowskie tramwaje. Linia 19

Linia 19 zastąpiła kursującą swego czasu po ulicach Krakowa linię 13bis, na trasie Dworzec Towarowy - Plac Wolnica, w roku 1959. I chociaż "dziewiętnastka" kojarzona jest dziś przede wszystkim z trasą Krowodrza - Borek Fałęcki przez Kapelankę, to jednak na tej trasie nie kursowała ona bynajmniej najdłużej.
Początkowo, aż do roku 1999, miała ona swoją końcówkę na Dworcu Towarowym (czyli nawet po otwarciu trasy do pętli o nazwie os. XXX-lecia PRL, dziś Krowodrza-Górka). Po stronie południowej linia sukcesywnie zwiększała swój zasięg, dojeżdżając kolejno do Matecznego (1960), Łagiewnik (1965) i w końcu do Borku Fałęckiego (1976).

Przez kilkanaście lat "dziewiętnastka" stanowiła jeden z kręgosłupów komunikacji tramwajowej w Krakowie. Zmieniło się to w momencie, kiedy, po małej remarszrutyzacji w listopadzie 2012 roku jej trasa ponownie skrócona została do Dworca Towarowego, a kilka miesięcy później linia przestała docierać do Borku, kończąc w Łagiewnikach. Dziś linia kursuje w okrojonej formie z Łagiewnik do Dworca Towarowego, przez Kalwaryjską, Starowiślną i Długą. Zdecydowanie straciła tym samym na znaczeniu...

Linia 19 (Kraków): Dworzec Towarowy - Borek Fałęcki 


Tak kiedyś wożono się na "dziewiętnastce" - fot. MPK Kraków (źródło: www.kurierkolejowy.eu)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane