wtorek, 7 stycznia 2014

Stacje kolejowe Polski - Warszawa Zachodnia

Warszawa Zachodnia jest jednym z najmniej eleganckich dworców w stolicy. Stanowi ona największą stację węzłową, znajdującą się w zachodniej części miasta, na początku trasy średnicowej.

Mimo, że stacja powstała w roku 1919, do wybuchu II wojny światowej nie oddano do użytku budynku dworcowego. Ten, jak na razie tymczasowy budynek, zbudowano dopiero w latach 70. Do dziś nie powstał jeszcze planowany właściwy gmach stacji.

W praktyce dworzec posiada siedem dwukrawędziowych peronów, oraz jeden peron numer 8, który do maja 2012 roku stanowił, przynajmniej pod względem nomenklatury, osobną stację Warszawa Wola. Ostatecznie jednak wcielono stację do Dworca Zachodniego, nazywając go peronem ósmym. Przed dworcem (po południowej stronie torów) znajduje się duży Dworzec Autobusowy. Na stacji działają kasy biletowe, a dojście do peronów zapewnia przejście podziemne. W ogóle na Zachodnim funkcjonuje pokaźna sieć tuneli, łączących cały rejon oraz wspomniany Dworzec PKS. Według jednej z teorii, w tunelu pod Dworcem Zachodnim (w przebiegu dwupasmowej drogi) znajdowała się dawniej... komora gazowa obozu KL Warschau.


Perony stacji nie prezentują się zbyt urodziwie. Zachodni wygląda jak zlepek dwóch-trzech średnio utrzymanych przystanków w prowincjonalnych miasteczkach.
Na szczęście tymczasowy budynek dworca został odświeżony (źródło: www.kurierkolejowy.eu)


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane