wtorek, 18 lutego 2014

Stacje kolejowe Polski - Kraków Główny

Dziś pora na główną stację kolejową stolicy Małopolski. Dlaczego? Ponieważ nareszcie zakończył się proces wznoszenia nowoczesnego centrum dworcowego, którego część podziemną otwarto 15 lutego.

Sam dworzec w Krakowie otwarty został po ponad trzech latach budowy 13 października 1847, jako krańcowa stacja kolei Kraków - Mysłowice. W XIX wieku dworzec przeszedł jeszcze dwie przebudowy w latach 1869-1871 oraz 1892-1894, które ostatecznie nadały mu styl eklektyczny, który zachował po dzień dzisiejszy. Ostatnia przebudowa dworca miała miejsce w 1920 roku.
Krakowski dworzec posiadał swego czasu nawet halę peronową, jednakże, w okresie budowy torów na Kielce i Warszawę, zmieniony został układ torowy stacji, zwiększono ilość peronów, a tym samym - zburzono halę.

Kolej w centrum Krakowa zaorać chciał zarówno PRL, jak i III Rzesza. Jedni chcieli przenieść kolej na wschód, a dworzec umiejscowić w okolicach Ronda Mogilskiego, natomiast drudzy byli prozachodni, i chcieli przemieścić kolej na zachód, sytuując nową stację w reprezentatywnych Dębnikach. Z planów tych, jak wiadomo, nic nie wyszło.

Dworzec jest jednym z najważniejszych w kraju. Dziennie odprawiane jest tutaj około 20 tysięcy pasażerów. Dworzec składa się z pięciu dwukrawędziowych peronów, zadaszonych połacią nadziemnego parkingu. Pod dworcem zorganizowane są 4 przejścia podziemne: Tunel "Magda" (najbardziej na południe), Tunel "Antresola" (niegdyś osobny tunel z kasami, obecnie część podziemnego dworca), przejście przez podziemny dworzec w relacji Galeria Krakowska - Dworzec Autobusowy, połączone z poczekalniami i pasażem, oraz dawny przepust bagażowy z pochylniami, w pobliżu Politechniki, gdzie wytyczona jest ścieżka rowerowa.

Podziemna część dworca, otwarta w sobotę, powstawała z trudem i w bólach. W latach 70. ubiegłego wieku, kiedy to przygotowano przestrzeń pod budowę podziemnego tramwaju, powstało także miejsce na dworzec. Z nowego układu udało się wykończyć tylko Tunel "Antresola", i prace umarły. W roku 2005 powstał Regionalny Dworzec Autobusowy, potem Galeria Krakowska, tunel tramwajowy otwarto w grudniu 2008 roku (po 34 latach!), a kompletny układ Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego mamy dopiero od dwóch dni.

Podsumowując: pierwszy w Polsce podziemny dworzec kolejowy, w całości zlokalizowany pod peronami, perfekcyjne skomunikowanie środków transportu miejskiego, dalekobieżnego i kolejowego (nigdzie w Polsce nie ma takiego komfortu), i bodaj pierwsza Biedronka prawie na peronach dworca w kraju. Ogólnie dziś można powiedzieć, że Kraków swoim dworcem może się chwalić w Europie. Jeśli dołożyć do tego modernizację, jaką w ostatnich latach przeszły perony... Zapraszam do obejrzenia!

Stary budynek dworca
Wnętrze - widocznie eklektyczne
Widok na perony z parkingu
Stare schody po remoncie - zejście na peron 1
Peron 1 po modernizacji. Widoczny powiew nowoczesności
Zejście do nowego, podziemnego dworca kolejowego
Hala dworca pod peronem 1. W centralnym punkcie widoczny słynny globus, który na wiele lat zniknął sprzed wejścia do dawnej "Antresoli"
Tunel prowadzący w kierunku RDA. Wzdłuż niego sklepiki i knajpki. Kto pamięta, jak wyglądało to tuż po otwarciu Galerii Krakowskiej?
Tak wygląda Tunel "Antresola" po przebudowie!
Zapraszam na Nowy Kraków Główny!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane