sobota, 22 marca 2014

Historia polskiej komunikacji - Konstal 102Na

Przegubowa parówka - takie określenie jest często spotykane w odniesieniu do tramwajów Konstal 102Na. Przez dziesiątki lat stanowiły one niemalże sens polskiej komunikacji tramwajowej, ze względu na to, że były bardzo pojemne, a przede wszystkim - szybkobieżne. Tramwaje te rozpędzały się bowiem do prędkości 55 km/h.

Po porażce związanej z konstrukcją poprzednika - Konstal 102N, ten model przyjął się we wszystkich polskich miastach, obsługujących sieć tramwajową. Wagony Konstal 102Na jeździły po Krakowie, Wrocławiu, GOP-ie, Gdańsku, Szczecinie i Poznaniu. Wagony przystosowane były do kursowania w trakcji podwójnej, co gwarantowało ponad 350 miejsc dla pasażerów. Możliwość zestawiania "stodwójek" w składy była pożądana także z powodu chronicznych braków kadrowych.

Tramwaje serii Konstal 102Na w wersji normalnotorowej budowano w latach 1970-1973. Powstało 435 sztuk klasycznej wersji oraz 23 sztuki oznaczone jako 102Nd ze zmienioną elektryką, która często powodowała pożary. Seria ta została wypuszczona w roku 1973, na wyłączny użytek Wrocławia. W Krakowie z uszkodzonych tramwajów budowany doczepy czynne 102NaD, które mogły kursować wyłącznie w składach. W latach 1893-1985 skonstruowano pięć takich pojazdów.

Obecnie tramwaje 102Na nie kursują już liniowo w żadnym z miast. Kraków wycofał je z eksploatacji w roku 2000, Tramwaje Śląskie w 2008, a Wrocław w 2009 roku. Ostatnia liniowa "stodwójka", zwana Księżniczką, kursowała do 10 grudnia 2013 roku, nosząc numer taborowy 71. Przekwalifikowanie jej na pojazd historyczny ostatecznie zakończyło erę liniowych tramwajów 102Na w Polsce.

Oczywiście tego rodzaju pojazdy powstawały także w wersji wąskotorowej, ale o tym... następnym razem :)

źródło: pl.wikipedia.org

Fot. Hubert Waguła (pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane