sobota, 15 marca 2014

Historia polskiej komunikacji - Pafawag EN 71

W moim historycznym cyklu przyszła kolej na długie kible, czyli składy EN71. Niewiele ich powstało, toteż spotkać EN71 w wielu rejonach kraju jest rzeczą niemożliwą.

Jednostki te powstały z potrzeby zapewnienia obsługi świeżo zelektryfikowanej (1975) linii kolejowej z Krakowa do Zakopanego. Linia ta, charakteryzująca się trudnym profilem i licznymi wzniesieniami, wymagała mocniejszych pociągów. Jednostki EN57 nie były w stanie sprostać wymaganiom trasy (notabene dziś nie ma z tym problemów), przez co na ich bazie wrocławski Pafawag wyprodukował serię 20 składów wzbogaconych o dodatkowy człon silnikowy oraz stojaki do mocowania nart w każdym środkowym przedziale wagonu. Pozostałe wyposażenie nie odbiegało w żaden sposób od produkowanych wcześniej jednostek.

Oryginalnie wyprodukowane EN71 mają ryflowane burty wagonów. Jest to swego rodzaju ich znak rozpoznawczy. Pozostałe składy bowiem często miewają ściany gładkie lub mieszane. Z czego to wynika? Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt składania późniejszych EN71 z poszczególnych członów uszkodzonych lub rozbitych jednostek EN57. Stąd bywa, że w składzie mamy wagony i gładkie, i ryflowane. Takich przebudów dokonywano w ZNTK Mińsk Mazowiecki oraz w lokomotywowniach na terenie kraju. W sumie "przeszczepów" powstało 31.

Produkcja seryjna typu EN71 obejmuje tylko 20 sztuk, wypuszczonych przez Pafawag w roku 1976. Większość z kursujących obecnie jednostek EN71 stacjonuje w Małopolsce, na stanie Przewozów Regionalnych. Grupa ta liczy 29 składów, 19 to oryginalne dzieci seryjnej produkcji. Spośród wagonów seryjnych o numeracji 001-020 nie kursuje już jedynie skład 003.

Przed pojawieniem się na torach EDytek, to właśnie wyposażone w wagon pierwszej klasy EN71 kursowały jako pociągi RegioPlus, przybierając niejednokrotnie dość osobliwe malatury (vide RegioPlus Karolinka rel. Kraków - Katowice).

Skład EN71 może pomieścić jednorazowo prawie 900 osób, z czego ponad 260 znajdzie miejsce siedzące.

EN71-036, czyli "składak" w Chrzanowie (fot. MMalczyk, pl.wikipedia.org)



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane