środa, 5 marca 2014

"Nocna szyna" Odcinek 35: Linia 10 w Brnie

Linia tramwajowa numer 10 w Brnie uruchomiona została po raz pierwszy 10 listopada 1944 roku, na trasie Nowe Sady - Muzeum Komunikacji Liszeń. Jej trasa zmieniała się na przestrzeni tych 70. lat kilkakrotnie. Od roku 1964 dojeżdżała do dzielnicy Bystrc, gdzie pozostawała (na coraz dalszych pętlach) aż do roku 1995, kiedy skrócono ją do dzielnicy Pisarky. Wówczas już we wschodniej części miasta obsługiwała ona kraniec Stranska Skala (a w latach 1986-1995 kursowała po nowej trasie szybkiego tramwaju w dzielicy Liszeń).

W ciągu ostatnich dwudziestu lat linia była kolejno skracana do Nowych Sadów, następnie wydłużana do Starego Liskowca, i tak dwukrotnie. Ostatecznie od stycznia 2010 roku obsługuje relację Nowe Sady - Stranska Skala po następującej trasie:

Nové sady, smyčka – Nové sady – Hlavní nádraží – Vlhká – Masná – Životského – Geislerova – Židovský hřbitov – Krásného – Podstránská – Stránská skála – Stránská skála, smyčka

Linia 10 jest o tyle ciekawa, że do pętli Stranska Skala kursuje ona po trasie dawnej parowej kolejki miejskiej. Ponadto jest to najkrótsza linia w Brnie, kursująca w dodatku według bardzo słabego rozkładu jazdy. W dni robocze wykonuje ona tylko 30 kursów dziennie (kursuje nawet co godzinę poza szczytem), natomiast w weekendy na tych kursów... 15. Pętla Stranska Skala znajduje się przy parku krajobrazowym o tej samej nazwie, na zapleczu terenów przemysłowych (w okolicy zakłady Zetor). Znajduje się tam otwarte stanowisko łączone z dawnymi dziejami tych terenów, interpretowane jako miejsce uboju koni. Stranska Skala ma 310 metrów n.p.m

LINIA 10, BRNO (część 1)

LINIA 10, BRNO (część 2)


Tramwaj na pętli Stranska Skala (źródło: www.michaeltaylor.ca/trams/brno/brno-1591c.html)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane