Stuttgart to miasto mające prawie 600 tysięcy mieszkańców. Jest największym miastem w Badenii-Wirtembergii, a jednocześnie szóstym co do wielkości w całym kraju. Nic więc dziwnego, że konieczna jest tam sprawnie działająca komunikacja publiczna.
Początkowo w Stuttgarcie funkcjonowały konwencjonalne tramwaje. W roku 1961 zapadła decyzja o przeniesieniu części torowisk tramwajowych pod ziemię. W latach 70. ubiegłego wieku miasto przymierzało się do stworzenia niezależnego systemu metra, ale ostatecznie zdecydowano się połączyć cechy metra i tramwaju, tworząc SSB, czyli Stuttgarter Stadtbahn, oznaczony znakiem U, jak w przypadku metra.
Inauguracja funkcjonowania tego systemu datowana jest na rok 1985.
W Stuttgarcie istnieją pewne "grupy" linii U-Stadtbahn. Należą do nich:
- Tallängslinien (U1, U14),
- Talquerlinien (U5, U6, U7, U12, U15),
- linie ukośne (U2, U4, U9),
- linie peryferyjne (U3, U8 i U13),
- linie specjalne (U11, U19) - kursują przy okazji imprez na NeckarStadion.
U1: Fellbach Lutherkirche – Bad Cannstatt – Stöckach – Charlottenplatz – Marienplatz – Heslach – Vaihingen
U14: Remseck-Neckargröningen – Mühlhausen – Hofen – Münster – Rosensteinbrücke – Stöckach – Hauptbahnhof – Rotebühlplatz – Marienplatz – Heslach Vogelrain
Linia U1 ma nieco ponad 17 km długości, które pokonuje w 41 minut. U14 to prawie 21 kilometrów, do których pokonania potrzeba wagonom 47 minut. Końcówki Fellbach i Remseck znajdują się w sąsiednich miejscowościach, będących częścią regionu Stuttgart.
Linia U1
Linia U14

Stacja Fellbach Lutherkirche (źródło: pl.wikipedia.org)

No nareszcie Stuttgart! :) Długo czekałam na ten cykl!
OdpowiedzUsuń