niedziela, 30 marca 2014

Tramwaje w Polsce - Gdańsk, linia 6

Historia tramwajów elektrycznych w Gdańsku sięga roku 1894, kiedy to miejskie tramwaje wykupiła berlińska firma AEG, przystępując niebawem do ich elektryfikacji. W pierwszej połowie sierpnia 1896 roku pierwsze tramwaje elektryczne pojechały do Oruni i Siedlec, do Wrzeszcza natomiast pod koniec tegoż miesiąca. W roku 1900 tramwaje kursować zaczęły z Wrzeszcza do Brzeźna oraz z Brzeźna do Stoczni przez Nowy Port (ordynowane przez inną firmę tramwajową). Dopiero w roku 1903 obie spółki tramwajowe połączyły się. Tory tramwajowe na Błędniku pojawiły się w roku 1904, natomiast rok 1908 przyniósł otwarcie trasy tramwajowej z Oliwy do Jelitkowa.

Numeracja linii, zastępująca tablice kierunkowe, wprowadzona została dopiero w roku 1914. I Wojna Światowa przyniosła gdańskim tramwajom rozliczne kłopoty, skutkując nawet zawieszeniem niektórych linii z powodu uszkodzeń sieci, kryzysu finansowego i kłopotów z elementami niezbędnymi do wykonywania napraw infrastruktury.

Zapraszam do obejrzenia filmów z przejazdu linią numer 6, która obecnie nie kończy już w Centrum, lecz dojeżdża do najnowszej pętli Łostowice Świętokrzyska. W obecnym kształcie linia ma 18 kilometrów długości i do jej pokonania potrzeba około godziny. Niegdyś była to jedna z tych linii, na których kursowały gdańskie ufoki (3x105Na)

Linia 6, część 1

Linia 6, część 2

Linia 6, część 3


źródło: pl.wikipedia.org

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane