niedziela, 20 kwietnia 2014

Komunikacja miejska w Berlinie - fotoreportaż

Dziś mały prezent świąteczny. Niedawno otrzymałem od mojej bardzo dobrej koleżanki Klaudii plik zdjęć z jej weekendowej wycieczki do Berlina. Postanowiłem więc zrobić z nich użytek, przyrzekając sobie po cichu, że odwiedzę to miasto jak najszybciej.

Komunikacja miejska w Berlinie jest bardzo rozległa, doskonale rozwinięta i przyciąga świetną organizacją. Stolica Niemiec jest trzecim co do wielkości miastem Europy i jednocześnie największym miastem w samych Niemczech. Zamieszkuje ją dobrze ponad 3 miliony ludzi, toteż transport publiczny musi być świetnie rozwiązany.

W Berlinie mamy do dyspozycji metro, szybką kolej S-Bahn, regionalne pociągi Deutsche Bahn, tramwaje i autobusy. O ile tramwaje spotkamy głównie w rejonach stanowiących dawniej Berlin Wschodni, o tyle wszystkie pozostałe środki transportu dowiozą nas w każde możliwe miejsce w mieście, a także poza nim.

METRO:

Metro w Berlinie zaczęło swoją historię w roku 1902. Dziś jest to 10 linii o łącznej długości ponad 146 kilometrów. Wagony zatrzymują się łącznie na 173 stacjach, a 80% odcinków położonych jest pod ziemią. Metro w Berlinie dzieli się na tzw. "mały" i "duży" profil. Linie małego profilu obsługiwane są przez węższe wagony, które są ponadto krótsze (mają 12 metrów), od wagonów dużego profilu. Te drugie są o 35 cm szersze i mają długość 18 metrów. Do "małego" profilu należą linie U1, U2, U3 oraz U4, natomiast wszystkie pozostałe (U5, U55, U6, U7, U8 i U9) to linie "dużego" profilu. Metro kursuje także w noce w czasie weekendu, na wszystkich liniach poza U3 i U4. Najliczniejszą stacją metra jest Nollendorfplarz, gdzie spotykają się wszystkie linie "małego" profilu. Najdłuższą linią jest U7 (prawie 32 kilometry i 40 stacji), najkrótszą zaś - U55, mierząca niespełna 1,5 kilometra. Docelowo linia ta ma zostać połączona z linią U5, kończącą obecnie na Alexanderplatz. Metro w Berlinie jest w 96,5% kursów punktualne.

Wejście do metra na Alexanderplatz
Najnowsze wagony serii H01 na linii U9
Zabytkowe zejście do stacji Stadtmitte
Peron na Potsdamer Platz (U2)
Rozkład jazdy linii U8
Wejście na estakadę ze stacją Nollendorfplatz
Skład serii G na stacji Nollendorfplatrz
Kasownik na stacji metra

TRAMWAJE:

Tramwaje w Berlinie powstały jako konne w roku 1865. Od roku 1881 przystąpiono do elektryfikacji sieci tramwajowej. Odtąd sieć rozwijała się równomiernie. II wojna światowa i podział Berlina na wschodnią i zachodnią strefę spowodował likwidację tramwajów w Berlinie Zachodnim w roku 1967. Obecnie w Berlinie kursują 22 linie, z których część to MetroTram - linie pełniące funkcję dowozową do stacji kolei i metra.

Skład Tatr KT4D na linii M4 kieruje się na Falkenberg

Najnowsze berlińskie tramwaje to Bombardier Flexity Berlin. Tu na linii M5. W najdłuższej wersji mają one 40 metrów długości!
AUTOBUSY:

Autobus pełni w Berlinie rolę uzupełniającą, a lokalnie stanowi główny środek transportu. W sumie po mieście kursuje ponad 190 linii, z czego 13 to linie ekspresowe, a 17 należy do grupy MetroBus, funkcjonującej analogicznie jak MetroTram. W Berlinie znajdziemy aż 45 linii nocnych, przy czym część z nich dostępna jest wyłącznie po zamówieniu kursu telefonicznie. Autobusy w Berlinie przewożą rocznie ponad 350 milionów pasażerów! Na ulicach spotkać można nawet autobusy piętrowe. Podobnie jak pozostałe środki transportu, którymi kieruje BVG, także autobusy są słonecznie żółte.

Kolejka autobusów na przystanku Walter-Schreiber-Platz

Słupek przystankowy w Berlinie

Piętrus na jednej z ulic Berlina, wyprodukowany przez firmę MAN

O komunikacji w Berlinie można by pisać bez końca. Obiecuję jednak, że to nie jedyny felieton o stolicy Niemiec. W niedalekiej przyszłości pojawią się kolejne.

P.S. Klaudia, serdeczne dzięki za masę świetnych zdjęć!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane