wtorek, 15 kwietnia 2014

Stacje kolejowe Polski - Chrzanów

Stacja kolejowa w Chrzanowie ma obecnie ze stacją tyle wspólnego, że posiada dobrze rozwinięty układ torowy i stanowiska nastawniczych. Powstała ona w roku 1856, wraz z budową linii kolejowej Trzebinia - Zebrzydowice. Wśród mieszkańców funkcjonują nazwy Stary Chrzanów, Chrzanów Główny, i najpopularniejsze - Fablok lub Chrzanów Fablok (pochodzące od pobliskiej fabryki lokomotyw).

Początkowo budynek stacji, powstały w XIX. wieku, był podobny do innych wznoszonych w tym czasie (vide Trzebinia bądź Krzeszowice). W latach 60. ubiegłego wieku, w czasach głębokiej komuny, budynek rozebrano, stawiając na jego miejsce betonowy, bezkształtny kloc, obecnie nieczynny.

Stacja składa się z wielu torów postojowych, oraz trzech pasażerskich. Oferuje dwa perony: peron 1, położony skrajnie po stronie budynku dworca, przesunięty nieco w kierunku mostu, oraz peron 2, wyspowy, obsługujący właściwie całość ruchu kolejowego na stacji. Kasa zlikwidowana, budynek dworca zamknięty, a od strony stacji zamurowany. Od strony drogi pomieszczenia są wynajmowane prywatnym najemcom, którzy prowadzą w nich chociażby sklepy.

Niegdyś stacja ta pełniła rolę węzła przesiadkowego. Kursowały stąd pociągi do Bolęcina przez Pogorzyce i Płazę, oraz odchodziła stamtąd linia kolejowa do Jaworzna Szczakowej przez Kąty i Jaworzno. Linię do Jaworzna zamknięto w latach 80. XX wieku, natomiast linia do Bolęcina została w roku 1992 zelektryfikowana.Trzy lata później wstrzymano tam ruch pociągów pasażerskich. W wyniku tego stacja Chrzanów straciła na znaczeniu, a jej rola ograniczyła się do obsługi ruchu lokalnego na trasie Kraków - Oświęcim. Na początku lat 90. XX wieku zbudowana została istniejąca kładka nad torami.

Cała stacja jest obecnie w złym stanie, nie mówiąc o kondycji układu torowego...

Widok budynku dworca Chrzanów (źródło: wikimapia.org)

Peron 2 w Chrzanowie

1 komentarz :

  1. Widoczny na drugim zdjęciu o nazwie Peron2 budynek w tle obecnie wykorzystywany w niewielkim stopniu jest zabytkowy mógłby pełnić rolę nowego budynku dworcowego z kasą bądź automatem biletowym oraz poczekalnią - zaś betonowy kloc z lat 70tych który i tak się sypie powinien być wyburzony a miejsce po nim mogłoby zostać wykorzystane na parking (park&ride) szkoda że ani miejscowa PKP, PLK oraz władze Chrzanowa unikają tego miejsca jak ognia zamiast zrobić z nim porządek

    OdpowiedzUsuń

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane