wtorek, 22 kwietnia 2014

Stacje kolejowe Polski - Trzebinia

Trzebinia to przemysłowe miasto w zachodniej Małopolsce, zamieszkiwane przez ok. 20 tysięcy osób. Słynie z elektrowni, rafinerii, a niegdyś działały tam także zakłady tłuszczowe, zakłady metalurgiczne i kopalnia węgla kamiennego. W pobliżu centrum miasta zlokalizowana jest dość duża stacja pasażersko-towarowa, pełniąca do dziś funkcję stacji węzłowej, która niegdyś była dalece bardziej rozwinięta, niż dziś.

Stacja położona jest na trasie kolejowej E-30. Przebiega przez nią krajowa linia kolejowa numer 133 z Krakowa w kierunku Katowic, a swój bieg zaczynają tutaj także linie 93 (do Czechowic-Dziedzic), 103 (do Skawc i Wadowic) oraz 114 (do Sierszy). Wszystkie one były w swoim czasie obsługiwane przez pociągi pasażerskie. Dziś w ruchu liniowym używane są tylko linie 133 i 93. Stacja została otwarta w roku 1856.

Historycznie stacja Trzebinia nosiła nazwy "Trzebinia Nord", a także "Trzebinia Siersza". Ta ostatnia funkcjonowała w okresie, gdy miasto nosiło taką właśnie, podwójną nazwę. Ciekawostką jest fakt, że linia Siersza - Trzebinia - Bolęcin - Skawce była niegdyś linią prywatną, znaną jako "Lokalka". Do lat 70. XX wieku przechodziła ona bezkolizyjnie wiaduktem w okolicach ulicy Słowackiego nad torami z Krakowa do Katowic.

Dziś stacja Trzebinia to cztery perony, posiadające w sumie siedem krawędzi. Peron pierwszy zlokalizowany jest przy budynku dworca i posiada jedną krawędź (analogicznie jak w Krzeszowicach). Drugi peron zlokalizowany jest przelotowo przy głównych torach linii 133. Peron trzeci znajduje się po drugiej stronie stacji, bliżej wiaduktu drogowego w ciągu trasy 79 (a częściowo także pod nim) i jest wykorzystywany okresowo przez pociągi kończące bieg w Trzebini lub przez pociągi jadące do Oświęcimia (obecnie cały jeden kurs dziennie). Peron czwarty natomiast wykorzystywany był przez pociągi jadące do Skawc, Wadowic i Bolęcina, a obecnie jest oficjalnie nieczynny, pozbawiony wszelkiej infrastruktury i popada w ruinę. Przy jego krawędziach odpoczywają jedynie jednostki i elektrowozy.

Dość powiedzieć, że cała stacja Trzebinia wygląda raczej marnie. Budynek dworca, pobieżnie odmalowany z zewnątrz, wykorzystywany jest w niewielkim stopniu. Większa część pomieszczeń jest nieczynna i popada w zapomnienie. Na dworcu działa niewielka poczekalnia, otwarta całą dobę, w której czynna jest kasa Przewozów Regionalnych. PKP Intercity wyniosło się stamtąd co najmniej trzy lata temu. Na stacji posterunek Służby Ochrony Kolei, przed dworcem parking i dworzec autobusow ZKKM Chrzanów oraz przystanki prywatnych busów.

Stacja w Trzebini obsługuje, poza lokalnymi relacjami, także liczne połączenia dalekobieżne, w tym do Przemyśla, Wrocławia, Szczecina, a także pociąg międzynarodowy do Pragi, Wiednia i Budapesztu.

Nieczynny peron 4
Widok na wschodnią część stacji z kładki
Budynek dworca widziany z kładki
Peron trzeci
Widok na stację w kierunku zachodnim


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane