niedziela, 13 kwietnia 2014

Tramwaje w Polsce - Gdańsk, linia 8

Po I wojnie światowej tramwaje gdańskie zaczęły się odradzać, a także stopniowo rozwijać. Począwszy od roku 1919 przywracano kolejne zawieszone linie, dokonując pewnych zmian w numeracji. Rok 1925 przyniósł początek budowy nowej trasy tramwajowej w kierunku Stogów, której otwarcie dla ruchu ostatecznie nastąpiło 4 lipca 1927 roku. W roku 1926 otwarto nową trasę tramwajową do Nowego Portu, w ciągu ulicy Marynarki Polskiej, gdzie mieści się ona do dziś. Poskutkowało to otwarciem uruchomieniem także dwóch nowych pętli ulicznych w samym Nowym Porcie: "dużej" dla tramwajów z kierunku Brzeźna, oraz "małej" dla składów z Centrum.

W tym czasie powstała także nowa trasa w południowej części Zaspy (pierwsza część trasy przez Zaspę i Przymorze), rozpoczynająca się na skrzyżowaniu al. Hallera i Mickiewicza, kończąca się pętla przy skrzyżowaniu al.Legionów i ulicy Kościuszki. Zmieniony został przebieg trasy z Wrzeszcza na Oliwę. Została ona poprowadzona przez nową ulicę, dziś al. Wojska Polskiego. Wtedy także rozpoczęła się budowa nowej zajezdni na Wrzeszczu.

Rok 1934 przyniósł przebudowę sieci trakcyjnej tak, że możliwe stało się zastąpienie pałąków (odbieraków drążkowych) przez pantografy. Tylko na trasach do Oruni i Siedlec nic nie zostało zmienione. Nową zajezdnię na Wrzeszczu, przy ulicy Wita Stwosza, otwarto w roku 1935.

Podczas wojny tramwaje kursowały normalnie aż do 24 marca 1945 roku. Dopiero radziecki ostrzał elektrowni na Ołowiance spowodował wyłączenie napięcia, przez co tramwaje zostały uziemione. Te, które nie miały szczęścia i utknęły na ulicach, użyte zostały jako barykady podczas walk ulicznych.

Dziś zapraszam na wycieczkę linią numer 8, na trasie z pętli Stogi Plaża do Jelitkowa. Linia ma długość 17 kilometrów, średni czas przejazdu całej trasy to blisko godzina. Trasa tej linii wiedzie przez ulicę Jana z Kolna, Węzeł Kliniczna i całą trasę Zaspy. Z okien tramwaju podziwiać można zabudowę Śródmieścia, jak i ogromne falowce na Zaspie i Przymorzu. Pętla Stogi Plaża pochodzi z roku 1927 i powstała prawie 40 lat przed pętlą Stogi Pasanil, na której zawracają wybrane kursy "ósemki"



Pętla Stogi Plaża (źródło: tramwaje.gdanskie.info)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane