piątek, 9 maja 2014

40 lat praskiego metra!

Metro w czeskiej Pradze jest jedynym tego typu środkiem transportu w Czechach. Niewiele brakowało, a podobny system istniałby także w Bratysławie, dawniej znajdującej się w granicach Czechosłowacji. Na dziś (9 maja) przypada dokładnie 40. rocznica uruchomienia pierwszego odcinka podziemnej kolejki w Pradze.

Praskie metro składa się obecnie z trzech linii o łącznej długości ponad 59 kilometrów. Do ich obsługi zabezpieczone jest 107 pociągów. Rocznie wagony przewożą około 600 milionów podróżnych. Każda z linii posiada niezależną stację techniczno-postojową.

Pierwszą otwartą linią była linia czerwona - C. 9 maja 1974 roku, po prawie 9 latach budowy, oddano do użytku odcinek między stacjami Florenc i Kačerov. Trasa ta pierwotnie miała być podziemnym tramwajem, ale w roku 1967 zdecydowano o zastąpieniu tej idei właściwym metrem, które konstruowano w oparciu o zmienione plany. W roku 1978 podróżni mogli już skorzystać z pierwszego odcinka linii A (Dejvicka - Náměstí Míru), a pierwszy odcinek żółtej linii B oddany został do użytku w roku 1985.

Zabytkowy wagon Ecs w muzeum komunikacji w Střešovicach (fot. Maciej Dembiniok, pl.wikipedia,org)
Stacje metra wyłożone są w większości połyskliwymi, aluminiowymi kasetonami o różnych wzorach i barwach. Każda ze "starych" stacji ma inny kolor niż pozostałe. Charakterystyczne jest natomiast oznaczenie linii kolorami, oraz oczywiście znak towarowy metra, znajdujący się przy wejściach do każdej stacji, oczywiście na tle odpowiedniej barwy.

Najgłębiej położoną stacją metra w Pradze jest Náměstí Míru, znajdujące się 53 metry pod ziemią. Do stacji tej prowadzą ruchome schody, mające ponad 100 metrów długości. Od roku 2000 w Pradze kursują nowe składy, wyprodukowane przez Siemens Adtranz.

Nowy pociąg Siemens na linii C (fot. Che, pl.wikipedia.org)
W roku 2002, w wyniku wielkiej powodzi, zalanych zostało w sumie 17 stacji, z których większość znajdowała się w przebiegu linii żółtej B. Straty wyniosły ponad 200 milionów dolarów, a same stacje i tunele wyłączone były z ruchu przez kilka miesięcy.

Mapa obrazująca obszar metra zalany podczas powodzi w 2002 roku (źródło: www.metroweb.cz/povoden)
Obecnie metro w Pradze rozwija się. W trakcie budowy jest odcinek linii A przez Motol do Portu Lotniczego Ruzyně. Pierwsze pociągi z pasażerami do stacji Motol mają dojechać jeszcze w tym roku. W dalszej kolejności planuje się uruchomienie niebieskiej linii D z centrum na południe miasta, aż do dzielnicy Pisnice. W przyszłości ma powstać także linia E, będąca linią okrężną, mającą swój początek i koniec na stacji Palmovka.

W ciągu mijającego tygodnia na prażan czekało mnóstwo atrakcji związanych z obchodami 40-lecia metra. Wystawy, koncerty, kursy zabytkowego taboru i wiele innych ciekawostek zaproponowało miasto we współpracy z Praskim Zakładem Komunikacyjnym (DP Praha).

Metro w Pradze, mimo że komunistyczne, prezentuje się dobrze i oferuje najszybszy sposób przemieszczania się to mieście.


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane