poniedziałek, 12 maja 2014

Czy wiesz, że...? - zaginione stacje metra w Warszawie

Teoretycznie, przynajmniej według planów, pierwsza linia warszawskiego metra posiada 23 stacje. W praktyce jednak działa tylko 21 z nich. Co z brakującymi dwiema?

W roku 1989 podjęta została decyzja o zarzuceniu budowy dwóch stacji w przebiegu I linii metra w Warszawie: Plac Konstytucji (A12) oraz Muranów (A16). Zdecydowały względy ekonomiczne. Pierwsza z nich miała znajdować się pod Placem Konstytucji,  po jego północnej stronie, w okolicy skrzyżowania z Wilczą. Miała ona znajdować się niecałe 600 metrów za Politechniką oraz niespełna 900 metrów przed stacją Centrum. Druga, na Muranowie, miała być umiejscowiona w okolicy skrzyżowania Anielewicza z Andersa, nieco ponad 600 metrów za stacją Ratusz, i niemal 900 metrów przed Dworcem Gdańskim. Obecnie odcinki, na których miały powstać wspomniane przystanki, to najdłuższe odcinki między stacjami w całej Warszawie. Stacja Plac Konstytucji miała w założeniu stać się miejscem przesiadki do pociągów przyszłej linii III (której powstanie jest mocno wątpliwe).

W roku 2006 miasto wykonało odpowiednie analizy i zdecydowano wówczas o budowie brakujących stacji. Przygotowano niezbędną dokumentację, która zakładała m.in skrócenie stacji i przesunięcie przystanku A13 nieco w stronę Placu Konstytucji. Ostatecznie jednak szanse na powstanie tych dwóch stacji są praktycznie żadne, gdyż wszystkie dostępne środki kierowane są na priorytetową II linię metra. Wieloletnia perspektywa finansowa nie przewiduje środków na ich budowę przed rokiem 2042.

Projekt stacji Plac Konstytucji (źródło: Założenia techniczno-ekonomiczne budowy I linii metra w Warszawie - Metroprojekt, 1975)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane