sobota, 31 maja 2014

Historia polskiej komunikacji - Ikarus 280E

To, że budapeszteńska firma produkowała także trolejbusy, nie ulega żadnej wątpliwości. Pojazdy serii 280T, a potem 280.92, 280.93 czy 280.94, kupowane były przez NRD, Koreę, Węgry, Estonię, Bułgarię i inne kraje bloku wschodniego. Polska ich nie kupiła. Ani jednego.

W Polsce pojawił się na przegubowe trolejbusy nieco inny pomysł. Pod koniec lat 80. XX wieku podjęto próbę przebudowy pierwszego autobusu Ikarus 280 na elektryczny pojazd zasilany pałąkami. Prototypowi nadano oznaczenie 280E i wysłano na miasto. Wszystko miało miejsce w WPK Słupsk.

Taki przeszczepów powstało w naszym kraju w sumie trzynaście sztuk. Kursowały one w Lublinie i Gdyni, oraz początkowo w Słupsku. Ostatecznie przełom XX i XXI wieku zakończył definitywnie karierę pojazdów Ikarus 280E. Ostatni z nich wycofany został ze służby liniowej w barwach PKT Gdynia w roku 2001.

Ikarus 280E (przebudowa z 280.26) dogorywa na terenie zajezdni Redłowo w Gdyni (fot. Maciej Karpowicz / pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane