sobota, 10 maja 2014

Historia polskiej komunikacji - trolejbus ZiU-9

W okręgu saratowskim, nad Wołgą, dokładnie naprzeciw Saratowa, znajduje się miasto Engels, będące niegdyś stolicą Niemieckiej Republiki Nadwołżańskiej. To właśnie tam założona została fabryka "Zavod imieni Uritskogo", gdzie produkowano trolejbusy, których nazwa, będąca skrótem od nazwy fabryki, to po prostu ZiU.

W pierwszej kolejności w zakładach tych konstruowano, oparte na aluminiowej ramie nadwozia, trolejbusy ZiU-5, które były dość drogie w produkcji, a ponadto, posiadając wyłącznie dwoje drzwi, nie sprawdzały się w warunkach dużych potoków pasażerskich wielkich, radzieckich miast. Tym samym konieczne stało się wprowadzenie do produkcji tańszej wersji, wyposażonej ponadto w dodatkowe drzwi. I tak, w roku 1971, powstał prototyp ZiU-9, który zaraz potem wszedł do seryjnej produkcji. Wyprodukowano w sumie około 42 tysiące tych pojazdów, które do dziś "patrolują" ulicę miast w Rosji, a także byłych republik radzieckich.

Polska także była użytkownikiem radzieckich trolejbusów z Saratowa. Trolejbusy ZiU-9 kursowały zarówno w Warszawie (aż do 1995 roku), Gdyni (w latach 1975-1998), Słupsku, a przede wszystkim Lublinie i Tychach, dokąd ZiU-tki trafiły w połowie lat 80. XX wieku w ilości aż 24 sztuk, stanowiąc wyłączny tabor trolejbusowy w tym mieście. Obecnie w ruchu znajduje się już tylko jeden pojazd serii ZiU-9, pochodzący z roku 1975. Trolejbus ten znajduje się na stanie MPK Lublin i funkcjonuje jako bar w roli pojazdu turystycznego.

ZiU-9 w Tychach (www.tlt.pl)
Lubelski "ZIU-tek" (www.mmlublin.pl)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane