sobota, 3 maja 2014

Historia polskiej komunikacji - lokomotywa SM42

"Stonka", bo tak popularnie zwana jest SM42, to pierwsza spalinowa lokomotywa większej mocy, produkowana w Polsce. Fabryczne oznaczenie jednostki to Fablok 6D (późniejsze modyfikacje i modernizacje nosiły nieco odmienne oznaczenia).

Lokomotywy te montowane były w Chrzanowskiej Fabryce Lokomotyw "Fablok", gdzie na przestrzeni prawie 40 lat powstało 1822 sztuki tego typu pojazdów. "Stonki" pojechały nawet do Maroka, gdzie zamówiono 37 sztuk serii DG200. Podobne pojazdy wyjechały do Iraku w ilości sześciu, na zamówienie firmy Dromex, budującej tam autostrady. Dziś są to najpopularniejsze lokomotywy spalinowe w Polsce        i ciągle jest ich najwięcej.

Pojazdy SM42 przystosowane są do sterowania w jeździe podwójnej. Mogą rozwijać maksymalną prędkość 90 km/h, a ich maksymalna siła pociągowa wynosi 228 kN. Lokomotywa waży 70 ton i jest zdolna zabrać z sobą aż 2840 litrów paliwa (za www.lotos.pl).

Projekt pojazdu powstawał na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. Zbudowanie takiego pojazdu miało na celu wyeliminowanie kłopotliwych parowozów z obsługi manewrowej i łatwiejsze zestawianie ciężkich składów dla elektrowozów i lokomotyw towarowych serii ST43 i ST44. Z czasem lokomotywy SM42 prowadziły także lekkie składy towarowe, pociągi zdawcze, pracowały jako główna siła napędowa sieci przemysłowych, a także służyły do prowadzenia pociągów osobowych na niezelektryfikowanych trasach kolejowych w całym kraju.

Od roku 2007 trwają liczne modernizacje tego rodzaju taboru. "Nowe" lokomotywy SM42, wyposażone w ogrzewanie, mocniejsze i nowocześniejsze silniki. Wszystkie te modernizacje prowadzi firma Newag z Nowego Sącza, która w zeszłym roku rozpoczęła także modernizację 10 pojazdów dla PKP Intercity, zakładającą możliwość jazdy akumulatorowej.

Charakterystyczną cechą pierwotnego malowania pojazdów były jaskrawe, pomarańczowe pasy, które na obu czołach lokomotywy przybierały kształt strzałek skierowanych do dołu.

Oryginalna SM42 w Bielsku - Białej (Fot. Maciej Dembiniok, pl.wikipedia.org)

Pierwsza zmodernizowana "stonka", z typu 6Dg (Fot. Macgor, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane