piątek, 23 maja 2014

KRAKÓW: Metro od Alstomu?

Wiele już na temat krakowskiego metra powiedziano i napisano. Nie będę się dziś zajmował racjami którejkolwiek ze stron, a już w szczególności nie będę wyrażał swojej opinii na temat tego, czy metro w Krakowie jest zasadne, czy nie. Zostawię to na inną okazję.

Podzielę się z Wami informacją, do której dogrzebałem się w branżowej literaturze, a mianowicie o krakowskim pomyśle budowy metra opartej o formułę partnerstwa publiczno-prywatnego, czemu Unia Europejska w nadchodzącej perspektywie budżetowej da więcej zielonego światła.

Współpracą z Krakowem w tym zakresie jest koncern Alstom, który, jak informuje portal Transport Publiczny, gotów jest wyłożyć nawet połowę kosztów budowy sieci metra w tym mieście. Alstom proponuje bezobsługowy system metra Axonis, którego głównym założeniem jest modułowa konstrukcja elementów (jak klocki) oraz, przede wszystkim - jak najmniej tuneli. Wszędzie, gdzie jest to możliwe, kolejka taka miałaby poruszać się na modułowych konstrukcjach wiaduktów. Dodatkowym atutem przemawiającym za takim rozwiązaniem jest stosunkowo mała szerokość całego ciągu trasy, dzięki czemu nie byłoby problemu z miejscem dla takich konstrukcji w Krakowie. Moduły można układać także pod ziemią, dzięki czemu w miejscach, gdzie konieczne będzie powstanie tunelu, nic nie stanie mu na przeszkodzie.

Kraków rzecz jasna musiałby wnosić operatorowi opłaty za korzystanie z systemu. Tego rodzaju projekt zakłada bowiem utworzenie specjalnej spółki operującej siecią, albo wręcz utrzymanie własności systemu w rękach prywatnych na określony okres. Alstom gwarantuje, że pierwsze odcinki mogą być przejezdne nawet w ciągu 3-4 lat od momentu złożenia zamówienia.

Czy takie rozwiązanie jest szansą dla coraz bardziej zatkanego Krakowa?

Wizualizacja metra w systemie Axonis (materiały Alstom)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane