wtorek, 13 maja 2014

Stacje kolejowe Polski - Kraków Mydlniki

Stacja kolejowa w Mydlnikach, zlokalizowana na wysokości nowych budynków Uniwersytetu Rolniczego, jest sporej wielkości stacją manewrowo-postojową, posiadającą jeden peron osobowy. Dodatkowe tory funkcjonują głównie na potrzeby przeładunkowej stacji paliwowej w Olszanicy, i dzięki nim możliwe jest odpowiednie formowanie składów towarowych. Stacja stanowi także punkt wyjściowy dla obu kolejowych obwodnic Krakowa - zarówno "małej", jak i "dużej".

Podobnie jak wszystkie stacje kolejowe na tej trasie, także ona otwarta została w roku 1847. Obecnie w dalszym ciągu obsługiwana jest przez lokalne pociągi osobowe, uruchamiane przez Przewozy Regionalne. Na peron dostać się można przy pomocy kładki. Kilka lat temu przy bocznym torze (od strony parkingu) pojawił się prowizoryczny, krótki peron z płyt żelbetonowych, który wykorzystywano do niedawna przy okazji wyłączeń z ruchu na bocznicy do Balic (do przesiadek z pociągów na autobusy zastępcze). Obecnie nie jest on używany.

Przy stacji znajdują się dwa budynki: stacyjny, w którym dawniej działała kasa z poczekalnią (obecnie mieści się tam posterunek PKP Cargo), oraz mieszkalny. Oba są w dobrym stanie, a budynek dawnej kasy jest dodatkowo odmalowany i prezentuje się całkiem estetycznie.

Stacja Mydlniki znana jest z częstych zajść z udziałem kibiców i kiboli, których ze względu na rzadką zabudowę często odbierano i eskortowano właśnie stamtąd. Najsłynniejsze wydarzenia z 22 marca 2008 roku spowodowały zatrzymanie prawie 40 osób, śledztwo i burzę medialną, ponieważ według relacji świadków i samych kibiców policja była wówczas niezwykle brutalna.

Budynek stacji Kraków Mydlniki
Widok ze schodów kładki na peron osobowy. W tle widoczny krótki, tymczasowy peron.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane