wtorek, 20 maja 2014

Stacje kolejowe Polski - Sosnowiec Jęzor

W moim niekończącym się cyklu peronowym kolejna nieczynna w normalnym ruchu pasażerskim stacja. Sosnowiec Jęzor, do roku 1953 nosząca po prostu nazwę Jęzor (a prawdopodobnie także Jęzór), to duża stacja towarowa, będąca zarazem węzłem sieci Kolei Piaskowych w tym rejonie (z racji dużego wydobycia piasków w okolicy). Powstała prawdopodobnie jeszcze w XIX wieku.

Stacja posiada także część osobową, na którą składają się dwa wyspowe perony z wiatami, położone przy torach linii 134 (w ramach korytarza E-30). Do peronów można się dostać, bo ciężko o określenie dojść, przejściem podziemnym, które zaczyna i kończy się nigdzie, a dodatkowo jest bardzo mocno zniszczone. Zachowany jest budynek dworca, wykorzystywany obecnie przez kolejarzy w trakcie pełnienia służby (dyżurka do odprawiania składów towarowych zjeżdżających z baz i torów prywatnych). Kasy tam, rzecz jasna, nie ma. Na stacji pociągi osobowe nie zatrzymują się od roku 2003 z małą przerwą, ponieważ w ubiegłorocznym rozkładzie jazdy figurowały bodajże dwie pary pociągów REGIO, które w Jęzorze stawały. Dziś już wszystkie mijają przystanek bez zatrzymania.

Pamiątką po usilnym wcieleniu Jęzora do granic Sosnowca jest brak dostępu do stacji z kierunku tegoż miasta. Droga do stacji prowadzi wyłącznie z kierunku Jaworzna, jednak jego odległość tylko ugruntowuje beznadziejną pozycję tej stacji. Duże zagęszczenie firm kolejowych w rejonie stacji Jęzor (DB Schenker, CTL Maczki-Bór) powoduje, że jest to bardzo interesujący węzeł towarowy, gdzie można "złapać" liczny tabor kolejowy.

Przez pewien czas stacja Sosnowiec Jęzor była jedyną, z której można było dojechać bezpośrednim pociągiem do Krakowa. Dziś takiej możliwości nie daje żaden sosnowiecki przystanek kolejowy.

Jeden z peronów w Jęzorze
Budynek stacyjny
Wejście do podziemnego "przejścia"

Peron z wiatą przystankową



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane