czwartek, 29 maja 2014

TROLEJBUS. TRAMWAJ NA KOŁACH - Ostrawskie trajtki

W Republice Czeskiej, w przeciwieństwie do Polski, sieci trolejbusowych jest co nie miara. Nie inaczej jest w przypadku Ostrawy - trzeciego pod względem wielkości miasta Czech i jednocześnie stolicy górniczo - przemysłowego regionu morawsko - śląskiego, popularnie znanego jako Zaolzie. Tam sieć trolejbusową zaczęto rozwijać tuż po zakończeniu II wojny światowej.

Pierwsza linia, która wyruszyła w roku 1952, prowadziła od Placu Republiki przez Plac Stalina do Jirskiej Osady. Jeszcze w tym samym roku uruchomiono krańcówkę Hrusowa, wraz z zajezdnią trolejbusową, a w roku 1953 trajtki dojechały do Michałkowic. Pętla przed dworcem głównym powstała w roku 1957.

Trolejbusy raz rozwijały się, a raz przeżywały regres. Tak stało się w latach 60., kiedy to najpierw uruchamiano połączenia trolejbusowe w miejsce wąskotorowych tramwajów, a później likwidowano je, tworząc przestrzenie spacerowe dla pieszych w centrum Ostrawy. Trasa do dworca kolejowego była nieczynna przez prawie 7 lat, z uwagi na przebudowę budynków stacji. W kolejnych latach budowane były następne przedłużenia linii trolejbusowych: do krańca Sokola Tumy przez Osiedle Fifejdy, do kopalni Herzmanice, do Koblowa. Najnowszy fragment sieci trolejbusowej powstał w roku 2013, i prowadzi do pętli przy centrum handlowym "Karolinka".

Tabor stanowi około 70 pojazdów, wyprodukowanych w większości przez Skodę i Solarisa. W ostatnich latach do miasta przybyły także trolejbusy SOR. Po ulicach Ostrawy kursuje osiem dziennych i trzy nocne linie trolejbusowe, przeplatające się z wydajna siecią tramwajową.

Na pętli Dworzec Główny Ostrawa (Aktron / Wikimedia Commons)

Polski akcent, jakich w całych Czechach sporo (for. Harold17 / pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane