czwartek, 22 maja 2014

TROLEJBUS. TRAMWAJ NA KOŁACH - Trolejbusowa Gdynia

Gdynia jest jednym z nowszych polskich miast. Kariera trolejbusu w tej miejscowości jest jednak znacznie dłuższa, niż mogłoby się wydawać. Pierwsze plany budowy trakcji pojawiły się już w latach 20. ubiegłego wieku, jednak wówczas wprowadzono łatwiejsze logistycznie autobusy. Poza tym Gdynia dynamicznie się rozwijała, co pociągało za sobą brak celowości inwestycji w sieć trolejbusową.

Dopiero rok 1943 i rosnące ceny paliw, zmusiły niejako niemieckiego okupanta do odświeżenia tematu trolejbusów. Pierwsze trolejbusy wyjechały na trasę we wrześniu tegoż roku, kursując między Urzędem Miasta a Dworcem w Chyloni. Sprowadzone wówczas niemieckie trolejbusy Henschel, wzmacniane zagarniętymi Fiatami z Mediolanu i Rzymu oraz JATB 2 z Kijowa, wykorzystywane były u kresu wojny jako barykady. Po wojnie, w roku 1946 pojazdy, po przeprowadzeniu napraw, znów wyjechały na trasy. Wkrótce otwarte zostały połączenia do Małego Kacka, Sopotu, Orłowa, Cisowej, czy wreszcie aż na Oksywie. W roku 1953 sieć liczyła aż 5 linii.

Na przestrzeni lat 50. i 60. do Gdyni przychodził zaczęły dostawy nowych wozów. Były to wozy Vetra oraz czechosłowackie Skody 8Tr. Końcówka lat 60. przyniosła jednak kryzys energetyczny, przekładający się na znaczący wzrost cen prądu. Przyczyniło się to do odrzucenia na jakiś czas trolejbusów na rzecz transportu autobusowego, a zatem - likwidacji linii. W pierwszej kolejności trolejbusy przestały jeździć do Oksywia i Stoczni w Gdyni. Nie budowano także nowych tras. Rok 1970 upłynął pod znakiem ostatniej dostawy czechosłowackich pojazdów, którymi były Skody 9Tr w ilości dwunastu sztuk. Do roku 1974 z dziesięciu linii pozostały w ruchu jedynie cztery.

W latach siedemdziesiątych, po zmianie koniunktury paliwowej, zbudowano dwa nowe odcinki: do Kaczych Buków i Stoczni (odbudowa po likwidacji). Do Gdyni trafiły dostawy trolejbusów ZiU-9, a w kolejnych latach przedsiębiorstwo próbowało także swoich sił w przebudowach autobusów na trolejbusy na własną rękę. Ostatecznie na początku lat 80. powstało 20 trolejbusów zbudowanych na bazie autobusów Jelcz Berliet PR110.

W latach 90., po początkowych problemach, nastąpił rozwój sieci i stopniowe odmładzanie taboru. Otwarto pętle na Cisowej, trasę do Pustek Cisowskich. Wykonano także szereg modernizacji, jak np. radiowo sterowane zwrotnice sieciowe. Dalszy rozwój trolejbusów trwał także na początku XXI. wieku. Powstała trasa do Dąbrowy, pętla na Węźle Franciszki Cegielskiej (z planami przedłużania w kierunku Witomina).

Linii trolejbusowych jest w Gdyni dwanaście, o numerach z przedziału 20-31. Dodatkowo w rozkładach jazdy figurują linie zjazdowo-wyjazdowe z zajezdni, oznaczone numerami: 710 (dla zajezdni Leszczynki) i 723. Trolejbusy stanowią 30% całkowitego rynku miejskiego transportu w Gdyni, przewożąc corocznie około 35 milionów pasażerów. Ciekawostką jest, że właśnie w Gdyni kursuje pierwszy wyprodukowany Solaris Trollino 12.

Jelcz PR110E z roku 1988 - skasowany (fot. NDT, pl.wikipedia.org)

Jeden z niskopodłogowych gdyńskich trolejbusów - Solaris Trollino 12 (fot. NDT, pl.wikipedia.org)


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane