czwartek, 15 maja 2014

TROLEJBUS. TRAMWAJ NA KOŁACH - trolejbusy w Lublinie

Lublin jest największy miastem, i zarazem jednym z trzech w Polsce, które posiadają komunikację trolejbusową. Jest ona ponadto dobrze rozwinięta, a w planach do 2015 roku znajduje się budowa 32 kilometrów nowych tras.

Pierwotnie w Lublinie kursować miały tramwaje. Jednak już w latach 20. ubiegłego wieku pomysł ten zastąpiono ideą trolejbusu. Z pierwotnych planów nic nie wyszło, ale po II wojnie światowej plan budowy torów tramwajowych powrócił na tapetę. Ostatecznie jednak zwyciężyły trolejbusy, które po roku budowy sieci wyruszyły na trasy 21 lipca 1953 roku. Pierwsza pojawiła się linia 15 z Dworca PKP do ulicy Marcelego Nowotki. Trolejbusy rozwijały się, powstawały nowe odcinki tras, nowa zajezdnia "Helenów", a używane początkowo, ściągnięte z Warszawy, pojazdy radzieckiej produkcji zaczęły wypierać nowe trolejbusy z Czechosłowacji. W roku 1969 było już 15 linii, kursujących ulicami Lublina.

Burzliwe lata 70. i problemy z nowym taborem elektrycznym przyniosły, podobnie jak w innych miastach, zakusy na likwidację systemu komunikacji trolejbusowej. Zlikwidowano linię do Sławina, a do nowych osiedli, zamiast trajtków, uruchamiano autobusy. Kryzys paliwowy odwrócił jednak tę sytuację, choć w Lublinie trakcja nie była rozbudowywana przez kolejne lata.

Kolejna nowa lubelska trasa trolejbusowa oddana została do użytku dopiero w roku 1990 (Węglin). W międzyczasie w mieście pojawiły się pojazdy ZiU-9, a także polskie Jelcze PR110E. Dla wyrównania bilansu, w roku 1994 trolejbusy przestały kursować przez Krakowskie Przedmieście.

Wiek XXI przyniósł sporo nadziei i pieniędzy z Unii Europejskiej. Zakupiono kilkadziesiąt nowych trolejbusów, otwarto trasę na Chodźki (2000), a obecnie trwa dostawa 70 nowych pojazdów i znaczna rozbudowa lubelskiej sieci. Ostatnią nową trasą trolejbusową w Lublinie jest przedłużenie sieci z Majdanka do Osiedla Jagiellońskiego na Felinie, oddane do użytku 1 kwietnia 2014 roku.

W tej chwili po ulicach Lublina kursuje osiem stałych linii trolejbusowych, o numerach: 150, 151, 152, 153, 155, 156, 158 oraz 160. Braki w numeracji wywołane są likwidacją poszczególnych linii. Obecna numeracja obowiązuje od roku 1984. W przyszłym roku otwarta zostanie nowoczesna zajezdnia trolejbusowa "Felin" na ulicy Grygowej, obok istniejących garaży miejskich autobusów. Wówczas zajezdnia "Helenów" przy al. Kraśnickiej zostanie zamknięta.

Ciekawostką jest, że od kilku dni MPK Lublin znajduje się w posiadaniu pierwszych, i obecnie jedynych przegubowych trolejbusów liniowych w Polsce. Są nimi Solaris Trollino 18, których w sumie w Lublinie pojawi się 12 egzemplarzy.

Jelcz PR110E w Lublinie (fot. Grzegorz W. Tężycki, pl.wikipedia.org)


źródło: www.kurierlubelski.pl

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane