czwartek, 8 maja 2014

TROLEJBUS. TRAMWAJ NA KOŁACH - Tyskie Linie Trolejbusowe

Podczas moich śląskich eskapad Tychy traktowane były zawsze nieco po macoszemu. Prawdopodobnie wynika to z mojej wrodzonej awersji do miast sztucznych, uszytych jak od linijki, zastawionych blokowiskami od lewa do prawa. No, niedawna wizyta w Tychach pozwoliła mi się przekonać, że mimo wszystko jest to przyjazne miejsce.

Trolejbusem w Tychach jechałem raz, sporo lat temu. Wówczas był to wysłużony, zawodzący Jelcz 120T. Dziś tyskie trolejbusy, zarządzane przez nową spółkę Tyskie Linie Trolejbusowe sp. z.o.o., to przede wszystkim Solaris Tramino 12, których w sumie jest 21 sztuk. Tychy dysponują wyłącznie dwoma pojazdami wysokopodłogowymi, i są to Jelcze 120MT.

Historia trolejbusów w Tychach długa nie jest. 11 lutego 1982 roku przystąpiono do realizacji eksperymentalnej trasy trolejbusowej. Miasto Tychy zostało wyznaczone do tego celu przez wojewodę katowickiego, z uwagi na odpowiednie potoki pasażerskie i szerokie, proste ulice, gdzie można było rozciągnąć sieć trakcyjną. Pierwszą trasą stał się odcinek Tychy Zajezdnia WPK – Tychy Krasickiego, poddawany jazdom próbnym od 16 września 1982, a uroczyście otwarty dwa tygodnie później. Od 1 października 1982 roku na trasie tej rozpoczęła funkcjonowanie pierwsza regularna linia trolejbusowa - "jedynka".

W latach 80. XX wieku rozwijano sieć trolejbusową, poprzez budowę m.in. ponad 5-kilometrowej trasy do pętli w Paprocanach w 1985 roku. Niestety po tym okresie czas zatrzymał się na 17 lat. Nowy fragment sieci powstał dopiero w roku 2002, łącząc Osiedle O z Rondem Cassino i ulicą Grota-Roweckiego. Dziś w Tychach funkcjonuje 5 linii trolejbusowych, które spotykają się przez Dworcem PKP: 


A: Tychy Dworzec PKP - Budowlancyh - Begonii - Harcerska - Stoczniowców - Jaśkowicka - al. Piłsudskiego - Tereny Przemysłowe - Tychy Nexteer
B: Tychy Dworzec PKP - Budowlancyh - Edukacji - Wyszyńskiego - Armii Krajowej - Sikorskiego - Paprocany Pętla
C: Tychy Dworzec PKP - Budowlancyh - Begonii - Harcerska - Żwakowska - al. Jana Pawła II - Dmowskiego - al. Piłsudskiego - Tereny Przemysłowe - Tychy Nexteer
D: Tychy Dworzec PKP - Budowlancyh - Edukacji - Wyszyńskiego - Armii Krajowej - al. Piłsudskiego - Tereny Przemysłowe - Tychy Nexteer
E: Tychy Dworzec PKP - Budowlancyh - Edukacji - Roweckiego - al. Jana Pawła II - Armii Krajowej - Sikorskiego - Paprocany Pętla

Pierwotnie trzonem taborowym w Tychach były radzieckie ZIU-tki, ustępujące z czasem miejsca Jelczom, które ostatecznie zastąpiły trolejbusy Solaris. W Tychach nigdy nie wprowadzono do ruchu trolejbusów przegubowych, jakie kursowały chociażby w Gdyni. Nigdy też trolejbusy nie odgrywały nadrzędnej roli w układzie komunikacyjnym w mieście. Przetrwały jednak trudne czasy, a dzięki inwestycjom unijnym w tabor i modernizację istniejącej sieci, standard podróżowania diametralnie się zmienił. Od roku już bowiem na miasto nie wyjeżdżają planowo wysokopodłogowe trolejbusy!

Mam nadzieję, że przed trolejbusami w Tychach wiele świetlanych chwil. Planowane jest ciągle rozbudowanie sieci, polegające na budowie trasy w ulicy Gen. Sikorskiego (od Bielskiej do Armii Krajowej), oraz wydłużenie trasy w Paprocanach od obecnej pętli aż w okolice wiaduktu na S1, na krańcu osiedla Z1, a może i dalej - do Cielmic? Obecnie trwa budowa nowego dworca dla trolejbusów i autobusów przy dworcu głównym w centrum Tychów.

(materiał opracowano na podstawie inf. ze strony www.tlt.pl)

Plan sieci (www.tlt.pl)

Trajtek na linii E staje na przystanku Osiedle O

"B" oczekuje odjazdu do Paprocan przy Dworcu PKP

Taki rzut oka na to, jak wygląda sieć trakcyjna dla trolejbusów (pętla Paprocany)

Tychy - Dobre Miasto (ma trolejbusy, przystanek Śródmieście)

Powstający właśnie nowy dworzec komunikacyjny (przed wejściem do Dworca PKP)


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane