sobota, 14 czerwca 2014

Historia polskiej komunikacji - wagony piętrowe Bipa/Bhp

"Bipy", bo tak dawniej oznaczane były wagony piętrowe Bhp, konstruowano w latach 1959-1977 w VEB Waggonbau Görlitz. Wagony te były niezwykle popularne na polskich szlakach kolejowych, kursując zarówno w trakcji spalinowej, jak i elektrycznej, i to nie tylko w obsadach pociągów regionalnych.

W Polsce pierwszym beneficjentem dostawy wagonów Bhp był obszar Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Później przyszedł czas na Poznański Węzeł Kolejowy, a do końca lat 60. ubiegłego wieku wagony piętrowe kursowały już także w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Szczecinie, Gdańsku czy Lublinie. Ogólnie dla potrzeb PKP sprowadzono 1949 pojedynczych członów, co przekładało się na 473 składy 4-wagonowe i 59 rezerwowych.

Podstawowym mankamentem wagonów były toalety, których cały skład posiadał jedynie dwie. W ramach modernizacji wydzielano więc, dość prowizorycznie, dodatkowe toalety w członach środkowych, zlokalizowane pod schodami na górny pokład. Zmieniano też układ siedzeń na 2+2, dzięki czemu zwiększyła się ilość miejsc stojących, tak ważna w ruchu podmiejskim. Ogółem jeden człon był w stanie zmieścić 340 pasażerów na miejscach siedzących i stojących.

Obecnie wagony Bhp/Bipa dobijają do schyłku swojego istnienia. Większość stoi odstawiona i oczekuje na złomowanie, lub już została fizycznie zlikwidowana. Część wagonów kursuje okazjonalnie z pociągami retro w obrębie Poznania, w okresie wakacyjnym na Pomorzu (m.in na Hel) oraz w ramach obsad specjalnych pociągów do Kostrzyna nad Odrą, w ramach Przystanku Woodstock. Wagony Bhp zostały zastąpione przez nowocześniejsze "bohuny", o których... innym razem!

Wagony Bipa w Cieszynie (fot. Bartłomiej Biłko, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane