piątek, 27 czerwca 2014

Komunikacja miejska w Tarnowie

Tarnów - drugie co do wielkości miasto w Małopolsce, może pochwalić się stosunkowo dobrze zorganizowaną i sprawną komunikacją miejską. Jej historia zaczyna się w roku 1911, kiedy to po raz pierwszy na ulicach Tarnowa pojawiły się tramwaje. Autobusy pojawiły się w mieście dopiero w roku 1929, od razu w formie dwóch linii. Wiązało się to z otwarciem Zakładów Azotowych w Mościcach, stąd jedna z linii kursowała z centrum właśnie do Mościc, druga natomiast z Rzędzina do ulicy Krakowskiej (most na Białej).

Autobusy zniknęły z Tarnowa już w roku 1931, z powodu kryzysu finansowego. Udało się uchronić jedynie tramwaje, które jednak zlikwidowano w czasie niemieckiej okupacji. Wówczas autobusy ponownie wyjechały na ulice miasta. Po II wojnie światowej komunikacja autobusowa była rozwijana. W roku 1958 powstało Miejskie Przedsiębiorstwo Autobusowe, zawiadujące komunikacją w Tarnowie. Dopiero dziesięć tal później otwarta została zajezdnia autobusowa. Wówczas na stanie miejskiego przewoźnika było już 88 autobusów, a pracowało w nim około 400 osób.

Rok 1978 przyniósł pierwszą dostawę autobusów Jelcz PR110, które przychodziły do miasta regularnie aż do roku 1991. W sumie dostarczono ich około 200. MPK w Tarnowie ma za sobą także tygodniowy strajk, trwający od 3 do 10 września 1980 roku. Wówczas na miasto nie wyjeżdżały żadne autobusy. W roku 1986 po Tarnowie kursowały 43 linie autobusowe, a przedsiębiorstwo zatrudniało ponad 1000 pracowników.

W latach 90. Tarnów zakupił sporo używanych autobusów ze Szwecji, głównie pojazdy Volvo B10M Wiima. Miasto zakupiło także używane, małe pojazdy hybrydowe Mercedes-Benz O520 z Brukseli. W ostatnich latach nastąpiła restrukturyzacja sieci komunikacyjnej. Linie podmiejskie wyróżniono numeracją 2xx, uproszczono także niektóre trasy, jak chociażby utworzenie w miejsce linii 0A i 0B jednej linii 0. Do miasta trafiło także 21 fabrycznie nowych autobusów, głównie tureckich Otokar Kent LF.

W Tarnowie kursuje w sumie 28 linii komunikacji miejskiej, z czego 14 linii zwykłych, 4 szczytowe oraz 10 podmiejskich. Do ich obsługi wykorzystuje się 96 pojazdów, gdzie prym wiodą Jelcze PR110 oraz Otokat Kent LF, wspomniany wcześniej.

Jedyną linią, kursującą z dużą częstotliwością, jest linia 9, łącząca Mościce z Nowym Szpitalem przez centrum. Kursuje ona w takcie 10 minut. Taryfa biletowa jest przejrzysta, a bilety miesięczne nabywa się na nośniki elektroniczne. Tarnów jest jednym z niewielu miast w Polsce, jeśli nie jedynym o tej wielkości, w którym nie kursuje, i nigdy nie kursował, żaden pojazd przegubowy. Jedynym mankamentem korzystania z komunikacji miejskiej w Tarnowie jest skomplikowane nazewnictwo przystanków, ponieważ stanowiska przyjmują nazwę od przecznicy, która im towarzyszy. I tak, dwa przystanki na ulicy Krakowskiej, w przeciwnych kierunkach, noszą różne nazwy. Z punktu widzenia osoby odwiedzającej miasto jest to spore utrudnienie. Nie ma też w komunikacji miejskiej odniesień do dworców kolejowych czy autobusowych. Najbliższy przystanek przy dworcu nazywa się powiem Krakowska - Planty...

Jelcz 120MM/1 w obsłudze linii 2 przy Dworcu PKS
Otokar Kent LF jedzie do Szpitala w obsadzie linii 9
Autobus linii 208 na pętli Zakłady Mechaniczne
Jelcz w obsadzie linii 0 przed bramą Zakładów Azotowych
Największa pętla autobusowa w Tarnowie - Mościce Plac


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane