Stacja kolejowa w Tarnowie to bodaj jedna z najbardziej dostojnych i stylowych tego rodzaju budowli.
Dworzec w Tarnowie otwarty został dla podróżnych w roku 1856, jako część trasy kolejowej z Krakowa do Lwowa. Jest to duża stacja węzłowa, skąd odchodzą pociągi do Krakowa, Wrocławia, Przemyśla, a także do Krynicy czy Nowego Sącza. Budynek dworcowy, który funkcjonuje do dziś, powstawał w latach 1906-1910. W latach 2007-2010 przeprowadzono jego gruntowną modernizację, w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków, dzięki czemu odzyskał swój dawny blask i prawdziwie zachwyca. Koszt inwestycji wyniósł 42 miliony złotych. W roku 1939 na dworcu miał miejsce zamach bombowy, w wyniku którego zginęło 20 osób.
Sama stacja składa się z trzech peronów: krawędziowy peron 1, położony tradycyjnie wzdłuż budynku dworcowego, oraz wyspowych peronów 2 i 3. W 2008 roku rozebrano wąski peron wyspowy 1A, przypominający perony znane z czeskich stacji. Obecnie w normalnym ruchu wykorzystywany jest tylko peron 1 oraz połowa peronu 2. Pozostała część stacji znajduje się w zaawansowanym stadium przebudowy. Powstają obecnie dwa nowe perony: jeden w miejscu peronu 3, drugi - na południe od niego.
Dworzec cieszy się dużą popularnością wśród podróżnych. Według klasyfikacji PKP posiada kategorię A.
 |
Budynek dworca od strony Placu |
 |
Hol dworcowy - wyjście na perony |
 |
Peron 1 wraz z wejściem do podziemnego przejścia |
|
 |
Przejście podziemne - stylistyka oderwana od całości dworca |
 |
Widok peronu 2 w kierunku Rzeszowa |
 |
A w tle trwa budowa dwóch nowych peronów! |
|
 |
Dworzec od strony peronów w całej okazałości |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane