wtorek, 24 czerwca 2014

Stacje kolejowe Polski - Tarnów

Stacja kolejowa w Tarnowie to bodaj jedna z najbardziej dostojnych i stylowych tego rodzaju budowli.

Dworzec w Tarnowie otwarty został dla podróżnych w roku 1856, jako część trasy kolejowej z Krakowa do Lwowa. Jest to duża stacja węzłowa, skąd odchodzą pociągi do Krakowa, Wrocławia, Przemyśla, a także do Krynicy czy Nowego Sącza. Budynek dworcowy, który funkcjonuje do dziś, powstawał w latach 1906-1910. W latach 2007-2010 przeprowadzono jego gruntowną modernizację, w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków, dzięki czemu odzyskał swój dawny blask i prawdziwie zachwyca. Koszt inwestycji wyniósł 42 miliony złotych. W roku 1939 na dworcu miał miejsce zamach bombowy, w wyniku którego zginęło 20 osób.

Sama stacja składa się z trzech peronów: krawędziowy peron 1, położony tradycyjnie wzdłuż budynku dworcowego, oraz wyspowych peronów 2 i 3. W 2008 roku rozebrano wąski peron wyspowy 1A, przypominający perony znane z czeskich stacji. Obecnie w normalnym ruchu wykorzystywany jest tylko peron 1 oraz połowa peronu 2. Pozostała część stacji znajduje się w zaawansowanym stadium przebudowy. Powstają obecnie dwa nowe perony: jeden w miejscu peronu 3, drugi - na południe od niego.

Dworzec cieszy się dużą popularnością wśród podróżnych. Według klasyfikacji PKP posiada kategorię A.

Budynek dworca od strony Placu
Hol dworcowy - wyjście na perony
Peron 1 wraz z wejściem do podziemnego przejścia
Przejście podziemne - stylistyka oderwana od całości dworca
Widok peronu 2 w kierunku Rzeszowa
A w tle trwa budowa dwóch nowych peronów!
Dworzec od strony peronów w całej okazałości

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane